موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا : موزه گونگهایم یکی از معروف ترین موزه های دنیا در شهر بیلبائو کشور اسپانیاست. این موزه شاهکار معماری بی نظیر فرانگ گری بوده که و به حتی به خاطر این نوع معماری که داشته نیز بین توریست ها و گردشگران تور اروپا به یکی از مقاصد اصلی هنر و دکوراسیون مدرن و معاصر تبدیل شده است. تا به امروزه بیشتر از ده میلیون نفر از موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا دیدن کرده اند. در ادامه همراه لست تورز باشید تا بیشتر با این موزه معروف دنیا اشنا شوید. 

موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا

تاریخچه موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا

دستور ساخت این موزه معروف و شناخته شده در دنیا را شاه سابق یعنی خوان کارلوس اول صادر کرده است. معماری آن توسط فرانک گری انجام شده و او تا پایان سال 1997 این موزه را تکمیل کرده است. هم اکنون این موزه به بنیاد سلیمان ر. گوگنهایم تعلق دارد. فرانک گری نمای این بنا را از ورقه های تیتانیوم ساخته و لایه زیرینش را از قیر الاستیک پوشانده تا به صورت ضد آب عمل کند. با تاسیس این موزه معماری مدرن به هزاره سوم سبکی وارد کرد. 

تاریخچه موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا

نمای ساختمان موزه گونگهایم در بیلبائو

نمای بنای این موزه با نور آفتاب و سایه روشن هایی که داشته ترکیب شده و بعضی اوقات موج دار و بعضی اوقات هم خالدار دیده می شود. ولی جذاب ترین ویژگی این موزه که توانسته توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا را به این موزه جذب کند، طرح نمای آن است. با اینکه نمای بیرونی آن ساخته شده از جنس فلز است ولی هرچه از نزدیک تر به آن نگاه کنید متوجه طرح آجری اش خواهید شد. منحنی بودن شکل این ساختمان آن را از فرم سنتی اش دور کرده و به شکل مدرن نزدیک تر کرده است. بنای موزه گونگهایم بیلبائو در اسپانیا 32.500 مترمربع مساحت داشته و در کنار رودخانه نرویون قرار دارد. 

نمای ساختمان موزه گونگهایم در بیلبائو

آثار هنرمندان معروف در موزه گونگهایم بیلبائو

موزه گونگهایم بیلبائو تمامی آثار دائمی و موقتی از هنرمندان سراسر دنیا را به برای توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا به نمایش گذاشته است. این موزه سال 1997 با یک نمایشگاه از سیصد اثر مربوط به قرن بیستم افتتاح شد. این آثار از هنرمندان اروپایی مثل میرو، پیکاسو، ماتیس و شاگال گرفته تا هنر پاپ آمریکایی با آثاری از کلاوس اولْدِنبرگ و اندی وارهول و بعضی آثار ویدئویی در موزه نگهداری می شوند. امروزه این موزه با داشتن یازده هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به نوزده گالری تقسیم است کهاز بزرگ ترین آن با 130 متر طول میتوان گالری آرسلور را نام برد. در این نماشگاه ها آثاری از جنی هولزر، جف کونز و ... نگهداری می شوند. 

آثار هنرمندان معروف در موزه گونگهایم بیلبائو