موزه هنرهای معاصر بارسلونا : موزه هنرهای معاصر که البته به آن MACBA نیز می گویند، در سال 1995 به دست یک معماری آمریکایی به نام ریچارد میر و چند منتقد هنری ساخته شد. دلیل ساخت این موزه نیز کالکشنی بود که منتقد نقاشی و گروهی از هنرمندان معاصر برای ایجاد اینچنین موزه ای ارائه دادند، بود. این موزه در پلازا دلز انجلز ال راوال، سیوتات ولای شهر بارسلونا و در کاتالونیا قرار دارد. شخصی که در سال 2015 مدیریت این موزه را بر عهده داشته و همچنان مدیریت می کند، فران بارنبیلت نام دارد. توریست ها و گردشگران تور اسپانیا در این موزه میتوانند شاهد آثار بسیار زیبا و با ارزش بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور اسپانیا باشند. درواقع هدف از سرپا نگه داشتن این موزه و گالری ایجاد فرصت و شانس برای نسل جدید هنرمندان بوده تا بتوانند آثار خود را در معرض دید عمومی و تمام اعضای جامعه جهانی هنر قرار دهند. این جامعه جهانی بزرگ هنر شامل مجموعه داران بزرگ آثار هنری، فروشندگان آثار هنری، موزه داران، اهالی مطبوعات و حتی توریست ها و گردشگران تور اروپا می باشد. تمام هنرمندانی که برای موزه هنرهای معاصر بارسلونا زحمت می کشند، سعی دارند تا استعدادهای خود، دیدگاه های سنتی و نوآورانه خود را برای همه به نمایش بگذارند. همینطور این موزه سخنرانی ها، سمینارها، تورهای هدایت شده، نمایش های ویدئویی و ... را در اختیار تمام مردم قرار داده است. 

موزه هنرهای معاصر بارسلونا

تاریخچه موزه هنرهای معاصر بارسلونا

این موزه در سال 1995 با مساحتی به اندازه 21500 متر مربع افتتاح شد. البته بوجود اوردن یک گروه از هنرمندان معاصر توسط منتقد هنری به اسم الکساندر سریچی پلیسر نیز در افتتاح این موزه بی تاثیر نبود. این گروه کارشان را با 23 نمایشگاه شروع کردند تا بلکه یک روزی یک کالکشن برای موزه هنرهای معاصر جدید در شهر بارسلونا ایجاد شود. البته معماری که توریست ها و گردشگران تور لحظه اخری اسپانیا امروزه روی ساختمان موزه میینند تا هنگامی که شورای این شهر در سال 1986 به دست معمار امریکایی ریچارد میر و همکاران او بین سال های 1987 تا 1995 سپرده نشده بود، به این صورت نبود. بعد از این معمار امریکایی، منتقدین هنری به اسم فرانسسک میرالس و روزا کرالت نیز برای نوشتن بیانیه ماموریت موزه، استخدام شدند و سرانجام بنیان MACBA بوجود آمد. سال بعد نیز این بنیان با پیوستن به دولت کاتالونیا و شورای شهر بارسلونا، ساخت موزه را باهم ادامه دادند. کنسرسیوم نیز معمار ریچارد میر را مسئول ساخت موزه هنرهای معاصر کرد. 

تاریخچه موزه هنرهای معاصر بارسلونا

مجموعه های موزه هنرهای معاصر بارسلونا

این موزه مجموعه های دائمی که حدودا پنج هزار اثر را شامل می شود داراست. همینطور 1100 اثر دیگر در هنگام افتتاحیه در سال 1995 در این موزه از قبل بودند. قدمت این آثار از اوایل قرن بیستم تا امروز را شامل می شود. 

مجموعه های موزه هنرهای معاصر بارسلونا

هنر دیترویت آمریکا در این موزه

توریست ها و گردشگرانی تور ارزان اروپا اگر به هنر معاص رعلاقه داشته باشند، حتما از سه دوره هنر امروزی که در کالکشن هنر دیترویت آمریکا در این موزه قرار دارد خوششان خواهد آمد. اولین مورد از سه هنر امروزی آن ها دهه 1940 تا ده 1960 را پوشش میدهد. دومین مورد آن به دهه های 1960 و 1970 و سومین دوره آن به دوره معاصر مربوط می شود. این کالکشن ها روی هنر اسپانیایی، کاتالان و هنرمندان بین المللی متمرکز است. 

هنر دیترویت آمریکا در این موزه

کتابخانه موزه

سال 2007 نیز یک کتابخانه به عنوان مرکز مطالعه در این موزه افتتاح شد تا توریست ها و گردشگران تور ارزان اسپانیا که اهل کتاب خوانی هستند، از آن استفاده کنند. این کتابخانه دارای اتاق مطالعه، اتاق کالکشن های ویژه برای عمومی مردم با دسترسی آزاد به تمام کتاب ها، مجموعه انتشارات و بایگانی و ... می باشد. همچنین موزه هنرهای معاصر در این قسمت به طور اساسی کاتالوگ های نمایشگاه ها را نیز انتشار داده و بعضی از کتاب های تک پژوهشی و مقاله های انتقادی ر نیز ارائه داده است. تقریبا کتابخانه این موزه دارای سه چاپ دیجیتالی دفترچه یادداشت ها، دفترچه یادداشت های صوتی و مجموعه های مکبا کاپلا می باشد. 

کتابخانه موزه