موزه شرق باستان استانبول : موزه شرق باستانی قسمت از مجموعه بزرگ موزه باستان شناسی استانبول بوده که توسط عثمان حمدی بی، نقاش عثمانی و طراح موزه باستانی شناسی به عنوان اولین دانشگاه هنرهای زیبای کشور ترکیه ساخته شده است. هنگامی که این دانشگاه به جاله اوغلو در سال 1917 منتقل شد، با مدیریت دانش پژوه هالیل اتهم تغییر کاربری داده و به یک موزه تبدیل شد. سال های بعد موزه باستان شناسی بین سال های 1963 تا 1973 تعطیل شده تا تمام آثار وسایل آن ترمیم شود. این موزه، بزرگترین موزه باستان شناسی در کشور ترکیه بوده و همینطور یکی از کامل ترین موزه های دنیاست که دارای بیشتر از یک ملیون شی متعلق به زمان دوره های تمدن بشری می باشد. به جز موزه شرق باستان، دو موزه دیگر نیز زیر مجموعه موزه باستان شناسی استانبول است یکی موزه باستان شناسی و دیگی موزه هنر اسلامی. موزه شرقی باستان، در قسمت اروپایی استانبول قرار داشته و نزدیک به خود کاخ توپکاپی و پارک گلخانه را داشته که در محله سلطان احمد قرار دارند. از قسمت های بیرونی این موزه که توجه توریست ها و گردشگران تور استانبول را به خود جلب کرده میتوان به حیاط و باغ اشاره کرد. این قسمت آنقدر زیبا و جذاب طراحی شده که نمیتوان چشم از ان برداشت. بعد از تماشای این حیاط و باغ، داخل موزه شوید. حین ورودتان به موزه سمت چپ خود اثاری از قبل از اسلام در مصر و عراق باستان میبینید. همینطور ورودی موزه نیز با عکس هایی از عثمان حمدی و خانواده وی تزئین شده است. در ادامه همراه لست تورز باشید تا بدانید چه چیزهایی در قسمت موز شرق باستان نگهداری می شوند. 

موزه شرق باستان استانبول

مجموعه اشیایی که در موزه شرق باستان استانبول نگهداری می شوند

موزه شرق باستان دارای یک مجموعه کامل و غنی از اکتشافات آناتولیای قدیم مثل اشیای اورارتویی، هیتی آسوری، بابلی، اکدی، سامی، ارامی و همینطور مهر و موم هایی از نیپور و رونوشت هایی از قانون حمورابی می باشد. همینطور مجموعه ای محصولات مصنوعی قبل از انقلاب که برای شبه جزیره عربی و مصر باستان بوده در این موزه پیدا می شوند. بعد از گذر از این مجموعه، وارد طبقه اول که شوید، تابوت زنان عذادار و تابوت اسکندر که با حجاری های فوق العاده زیبا تزئین شده است را خواهید دید. همینطور تابوت شاه صیدا که از سرزمین مردگان پیدا شده و تابوت های دیگری که با رنگ های قرمز و آبی و تابوت زنان عزادار که دارای تصاویری از زنان هستند را نیز در طبقه اول میبینید. توریست ها و گردشگران تور لحظه اخری استانبول میتوانند انواع کتیبه هایی که با خطوط میخی روی آنها کنده کاری شده را همینطور به همراه شعرهای قدیمی عاشقانه و عهدنامه های خیلی خیلی قدیمی مثل پیمان کادش و مجسمه های اساطیر یونانی که از دوره هلنی در تارسوس پیدا شده را در موزه شرق باستان استانبول ببینند. از دیگر آثار و اشیای این موزه میتوان به 75 هزار نوشته میخی که از دوره هایی مثل یونان باستان، سومریان، بابلیان، آناتولی، ترکان آتیلا، ایلامیان، آشوریان، اسکند مقدونی، ترکان سلجوقی، هیتیت ها، ترکان غزنوی، ترکان عثمانی و مصر جمع شده اند، معاهده مشهور قادش که بین مصری ها و امپراتوری های هیتیتی بسته شده و همینطور دروازه ایشتار که برای بابل باستانی می باشد و به زمان بخت النصر دوم برمیگردد. اشاره کرد. 

مجموعه اشیایی که در موزه شرق باستان استانبول نگهداری می شوند

هزینه ورود و ساعات بازدید از موزه شرق باستان استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند هر روز هفته به جز روزهای یکشنبه از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر از موزه شرق باستان دیدن کنند. هزینه ورود به این موزه برای هر نفر تقریبا چهار یورو بوده و کسانی که کارت موزه دارند میتوانند رایگان از آن بازدید داشته باشند. میتوان با مترو، تراموا و اتوبوس به این موزه رسید، کافیست در ایستگاه کاباتاش زیتین بورنو سوار تراموا شده و در ایستگاه گلخانه پیاده شوید تا به موزه شرق باستان استانبول برسید. 

هزینه ورود و ساعات بازدید از موزه شرق باستان استانبول