موزه ادبیات دیوان استانبول : موزه ادبیات دیوان یا گالاتا مولوی حانیسی، یکی از دیگر موزه های دیدن و با ارزش در کشور ترکیه بوده که از نظر تاریخی اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارد. میتوانید در چارت های تور استانبول ببیینید که آژانس های مسافرتی بازدید از این موزه را برنامه های خود قرار میدهند. پس اگر علاقه مند هستید تا درباره آثار تاریخی و فرهنگ کشور ترکیه چیزی بدانید، حتما در سفرتان به استانبول سری به این موزه بزنید. موزه ادبیات دیوان استانبول که بسیاری ها آن را با اسم خانقاه درویش هم میشناسند، در واقع یکی از اولین خانقاه هایی بوده که سال 1491، در زمان سلطان بایزید دوم در ترکیه ساخته شده و ساکنان آن دراویش بوده اند. این ساختمان در بدو شروع دوره جمهوری خواهی که به دهه 1920 برمیگردد، تعطیل شده و در سال 1975 با تغییر کاربری به موزه دوباره باز شد. البته بسیاری از مردم و توریست ها این مکان را به عنوان یک مکان فرهنگی می شناسند و فعالیت های تقریبا فرهنگی و هنری دارد. 

موزه ادبیات دیوان استانبول

قسمت های مختلف این موزه

  • سما خانه گالاتا مولوی حانیسی
  • اتاق دراویش گالاتا مولوی حانیسی
  • گورستان گالاتا مولوی حانیسی
  • موقت خانه گالاتا مولوی حانیسی
  • کتابخانه گالاتا مولوی حانیسی

قسمت های مختلف این موزه

اجرای رقص درویشان در موزه ادبیات دیوان استانبول

یکی از دلایلی که این موزه با آن توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول را به سمت خود جذب کرده، سماحانه و رقص دراویش است. سماحانه به محل اجرای درویشان گفته می شود. دروایش روزهای خاصی از هفته، در این مکان جشن های خود را برگزار می کند. توریست ها و گردشگران میتوانند روزهای آخر هفته خود به تماشای رقص دراویش که یک آیین سنتی در ترکیه می باشد، بگذرانند. همینطور در اتاق کنار مکان برگزاری رقص دراویش، تمام آثار دست نوشته شده شیخ گالیب دِدِ به همراه شاعران دیگری مثل صوفی مولویه و همینطور آثاری از خطاطی و خاطرات مولویه جمع شده اندد. رقص دروایش در موزه ادبیات دیوان استانبول آخر هفته ها اجرا خواهد شد و باجه بلیت فروشی آن تا ساعت چهار بعد از ظهر باز می باشد. 

اجرای رقص درویشان در موزه ادبیات دیوان استانبول

مقبره شیخ گالیب دد در موزه ادبیات دیوان

مقبره گالیب دِدِ، یکی از معروف ترین شیخ این خانقاه، در حیات موزه ادبیات دیوان قرار دارد. مکانی که این مقبره در آن قرار دارد، به سبک باروک طراحی شده مثل فواره، گورستان، خانه ساعت و ... . 

مقبره شیخ گالیب دد در موزه ادبیات دیوان

امکانات رفاهی این موزه

از آنجایی که این موزه در خیابان بی اوغلو قرار داشته، کافه، رستوران و فروشگاه های زیادی میتوان در اطراف آن پیدا کرد. برای توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول پیشنهاد می کنیم بعد از بازدید از موزه ادبیات سری به کافه رستوران های اطراف زده و خود را به یک فنجان قهوه ترک و یا میان وعده های خوشمزه ترکی دعوت کنید. همینطور میتوانید از فروشگاه ها نیز سوغات و هدایایی با قیمت ارزان و مناسب پیدا کنید. 

امکانات رفاهی این موزه

ساعات بازدید و هزینه ورود به موزه ادبیات دیوان استانبول

هزینه بازدید از این موزه سه یورو بوده و اگر میخواهید از رقص درویشان دیدن کنید، باید نه تا ده یورو بپردازید. اگر کارت استانبول داشته باشد نیز میتوانید تنها از موزه به صورت رایگان دیدن کنید. موزه ادبیات دیوان استانبول در هر دو فصل تابستان و زمستان به جز روزهای دوشنبه باز است. این موزه روزهای تابستانی از ساعت نه صبح تا هفت بعد از ظهر و روزهای زمستانی از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر باز می باشد.