مسجد سلطان احمد استانبول : این مسجد باشکوه و زیبا به آن مسجد آبی نیز میگویند، یکی از بهترین و معروف ترین مساجد قدیمی شهر بزرگ استانبول بوده که از زمان پادشاهی عثمانی تاکنون پابرجا مانده و به خاطر معماری بی نظیری که دارد مقصد بسیاری از توریست ها و گردشگران استانبول است. علت آنکه به مسجد سلطان احمد استانبول، مسجد آبی نیز میگویند این است که در معماری و ساخت آن از تعداد زیادی کاشی آبی استفاده شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است. مسجد سلطان احمد بوسیله سلطان احمد برای افراد مسلمان ساخته شد .

مسجد سلطان احمد استانبول

گذشته مسجد سلطان احمد استانبول

این مسجد که بوسیله سلطان احمد نوزده ساله ساخته شد در ایا صویه قرار داشته و روی یک میدان اسب دوانی باستانی ساخته شده. تعدادی از کاشی های استفاده شده در این مسجد را نیز میتوانید در موزه موزائیک نزدیک به مسجد احمد سلطان استانبول ببینید. ساخت مسجد سلطان احمد استانبول حدود هفت سال طول کشید سپس بعد از فوت سلطان احمد، او را بهمراه همسر و سه فرزند پسرش در قسمت خارجی مسجد سلطان احمد استانبول دفن کردند. در همان زمان قدیم این مسجد یک مدرسه، درمانگاه، مدرسه برای ابتداییها، بازار، و عمارت و گور موسس داشت که در همان قرن نوزدهم خراب شد.

گذشته مسجد سلطان احمد استانبول

مناره های مسجد سلطان احمد استانبول

یکی از زیباترین منظره ها از دوردست های استانبول، دیدن هر شش مناره این مسجد است که بسیار زیبا و باشکوه هستند. سلطان احمد در ابتدا دستور داده بود تا مناره ها طلایی باشند که ترکی (altin) به آن گفته میشود اما به اشتباه شش مناره ساختند چرا که altin  را alti  شنیده بودند! همین اشتباه بزرگ نزدیک به تبدیل شدن به رسوایی بود چرا که مسجد حرم مکه نیز شش مناره داشت به همین دلیل سلطان احمد استانبول یکی از معمارهای خود را به مکه فرستاد تا مناره هفتم را به آن مسجد اضافه کند. در قسمت خارجی مسجد سلطان احمد استانبول گنبدهای آبشاری قرار داشته که منظره ای بی نظیر را به شما میدهد انگار آب به صورت پله پله از گنبد اصله به پایین میریزد. همینطور طاق های زیرین برای هر گنبد به صورت ریتم خاصی ساخته شده اند سالانه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول برای دیدن این منظره و کاشی های زیبای آبی از این مسجد در استانبول بازدید میکنند.