قواعد انعام دادن در استانبول : ترکیه در طی دو دهه گذشته پیشرفت بسیار در صنعت گردشگری داشته و به همراه آن نیز فرهنگ انعام دادن گسترش پیدا کرده به گونه ای که دیگر انعام دادن یکی از رسم و رسومات مردم استانبول محسوب می شود. اما احتیاجی نیست که به عنوان قدر دانی نسبت به خدمات خوبی که به شما می شود، پول زیاد خرج کنید. استانبول نیز مثل دیگر شهرهای دنیا برای انعام دادن دارای آداب و رسوم خاصی است. توریست ها و گردشگران در سفر به استانبول میتوانند در صورت راضی نبودن از خدماتی که به آن ها ارائه شده، انعام کمتری بدهند. قوانین کلی در مورد انعام دادن در استانبول در رستوران ها و کافه ها به این صورت است که نسبت به هزینه کل غذا باید پنج تا ده درصد انعام بپردازید. همینطور در مورد کارکنان هتل ها نیز نسبت به وظایف آن ها بین پنج تا بیست لیر ارائه می شود. در این کشور برعکس کشورهای غربی، هرگز نباید انعام را همراه با پول صورت حساب بدهید. همینطور انعام دادن حتما باید به صورت پول نقد باشد. سعی کنید به عنوان انعام از لیر ترکیه استفاده کنید چرا که سکه های خارجی به لیر ترکیه تبدیل نمی شوند.

هتل های استانبول

به طور معمول برای باربرهای هتل پنج لیر ترکی انعام داده می شود که این مقدار، کمترین مقدار اسکناس ترک است. اما به طور کلی میهمانان و توریست های تور استانبول هنگام ترک کردن هتل بیست تا پنجاه لیر ترکیه را روی میز رسیپشن به عنوان انعام قرار میدهند. 

هتل های استانبول

تاکسی های استانبول

پیشنهاد ما به شما این است که به جای دادن انعام به رانندگان تاکسی، تنها کافیست که هزینه کرایه را رو به بالا رند کنید. به عنوان مثال اگر هزینه کرایه تان 9.70 لیر شد، در انتها ده لیر ترکیه پرداخت کنید. فقط زمانی که رانندگان تاکسی در استانبول انعام دهید که چمدان شما را از ماشین جابجا کردند. 

تاکسی های استانبول

مینی بوس های استانبول

نیازی نیست که توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول برای مینی بوس ها انعامی پرداخت کنند. 

مینی بوس های استانبول

فرودگاه های استانبول

در فرودگاه ها برای باربرهای حرفه ای فرودگاه ها نیز باید انعام دهید. تعرفه رسمی و از قبل مشخص شده ای برای باربرهای حرفه ای فرودگاه در نظر گرفته شده اما اگر از هزینه دقیق آن خبری ندارید، برای هرکدام از چمدان های خود بین دو یا سه لیر ترکیه انعام دهید. همینطور اگر کل انعامی که میدهید از تعرفه رسمی کمتر باشد، ممکن است از شما پول بیشتری بخواهند. 

فرودگاه های استانبول

رستوران و کافه های استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول باید مقدار معمول بین پنج تا ده درصد از کل مبلغ غذا را به عنوان انعام در نظر بگیرند اما اگر خیلی غذا سفارش داده باشند، مقدار مناسب بین ده تا پانزده درصد می باشد. 

رستوران و کافه های استانبول

حمام ترکی استانبول

در استفاده از حمام های ترکی، هرگز انعام دادن را فراموش نکنید. حتما قبل از اینکه از حمام های ترکی بیرون بروید، برای کارکنان هتل که برای خداحافظی به استقبال شما می روند، انعام کنار بگذارید. مقدار معمول و تقریبی که باید برای کارکنان به عنوان انعام در نظر بگیرید، ده تا بیست درصد از کل مبلغ حمام می باشد. 

حمام ترکی استانبول