قلعه عامر هند : در فاصله یازده کیلومتری جیپور، در ایالت راجستان کشور هند، قلعه زیبا و منحصربفردی به نام عامر قرار دارد. این قلعه در شهر همنامش، عامر قرار داشته و روی یک تپه ساخته شده است. شهر عامل توسط میناس ساخته شده و بعد از آن راجا من سینگ اول در آن حکمرانی می کرد. قلعه عامر امروزه یکی از پرطرفدارترین جاذبه های شهر جیپور بین توریست ها و گردشگران تور هند می باشد. آمارها نشان داده که بازدید از این قلعه هند بیشتر از بازدید توریست ها و گردشگران از موزه ها و دیگر جاذبه های منطقه جیپور بوده. روزانه پنج هزار نفر و سالانه حدود یک میلیون نفر از قلعه عامر هند دیدن می کنند. قلعه عامر سال 2013، در 37امین جلسه میراث جهانی در پنوم پن کامبوج، همراه با 5 قلعه دیگر از ایالت راجستان به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. . 

قلعه عامر هند

معماری قلعه عامر هند

در اولین بازدید از قلعه عامر همه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری هند، محو تماشای سبک معماری هندی آن شده اند. این قلعه شامل برج های بلند، دروازه ها، پیاده روهای سنگفرش شده و البته دریاچه مائوتا می باشد. دریاچه مائوتا که در این قلعه قرار داشته، منبع اصلی آب کاخ می باشد. حال میرسیم به معماری زیبا و فوق العاده این قصر! کاخ مجلل عامر ساخته شده از سنگ مرمر و ماسه های قرمز رنگ است. این کاخ روی چهار سطح قرار داشته، هر کدام از این سطوح یک حیاط دارند. کاخ عامر از سالن مردم عام یعنی دیوان عام، تالار مردم خاص یا همان دیوان خاص، شش محل، زندان مندیر و سوخ نیواس تشکیل شده است. به طور کلی این قلعه به چهار قسمت تقسیم شده که هرکدام دارای دروازه ورودی و حیاط مخصوص به خود می باشند. 

معماری قلعه عامر هند

تاریخچه قلعه عامر هند

قلعه عامر هند، با قلعه جیگار روی تپه عقاب، اطراف محدوده تپه آراوالی ساخته شده است. کاخ و قلعه جیگار در واقع یک مجموعه هستند، چرا که هر کدام از آن ها بوسیله یک تونل زیرزمینی به یکدیگر متصل شده اند. در زمان قدیم، زمانی که جنگ برقرار بود از این تونل به عنوان راه فرار اعضای خانواده سلطنتی و دیگران به سمت قلعه عامر استفاده می شد. این قلعه زمانی محل اقامت راجپوت ماهاراجای و خانواده اش بود. در قسمت ورودی این قلعه، نزدیک به دروازه ها، معبد وقف شده سیلا دوی، الهه فرقه چیتانیا قرار داشته که زمانی که راجا جسور، بنگال در سال 1604 شکست خورد، به راجا من سینگ داده شد.

تاریخچه قلعه عامر هند