قلعه رباتی گرجستان : یکی دیگر از جاذبه های معروف کشور گرجستان، قلعه رباتی است. این قلعه بین توریست ها و گردشگران تور گرجستان بسیار معروف بوده و بسیاری از تورهای گرجستان بازدید از آن را در برنامه خود قرار میدهند. این تورها به این صورت بوده که توریست ها میتوانند یک روز در شهر محبوب برجومی استراحت کرده و از آن بازدید کنند و دیگر روزها را به گشت و گذار در مناطق باستانی و دیدنی اطراف مثل قلعه رباتی و شهر غاری واردیاز بگذرانند. این قلعه به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته و ظاهری امروزه دارد اما همچنان با اسم قلعه ای تاریخی و باستانی در شهر شناخته می شود. این قلعه در شهر برجومی قرار داشته و به سبک قرون وسطایی در قرن نهم میلادی ساخته شده و بازسازی هایی که توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان امروزه مشاهده می کنند، در سال 2011 و به مدت پانزده ماه همراه با کمک کشورهای خارجی انجام شده اند. برای افتتاحیه آن در شهر آخالتسیخه نیز خواننده معروف فرانسوی به اسم چارلز آزناوور که پدر وی اهل این شهر بوده، کنسرت بزرگ و باشکوهی با حضور رئیس جمهور و مردم اجرا کرد. به طور کلی این بنا در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و برای هزینه بازسازی آن حدود 35 میلیون دلار خرج شده است. امروزه این قلعه برای بازدید عموم باز بوده و همینطور در قسمت انتهایی خود دارای کافه بار، رستوران های مختلف، هتل ها، فروشگاه های لباس و مرکز اطلاعات گردشگری می باشد. 

قلعه رباتی گرجستان

تاریخچه شهر آخالتسیخه قلعه رباتی گرجستان

بعد از تصرف این قلعه به دست تیمور خان لنگ، در سال 1590، طی یک پیمان که به عهدنامه فرهاد پاشا معروف است، این منطقه به تصرف ترک های عثمانی درآمد. ترک های عثمانی حدود صد سال در منطقه سامتسخه جواختی را زیر نظر خود داشتند، تا هنگامی که در سال 1783، بعد از هم پیمان شدن گرجی ها با روس ها براساس عهدنامه گرجیوسک، روس ها سال 1810 روس ها برای بدست آوردن این منطقه تلاش بسیار کردند اما در برابر ترک ها شکست خوردند و بعد از هجده سال در سال 1828 تمام این منطقه، شهر آخالتسیخه و قلعه رباتی گرجستان به دست تزارهای روسی افتاد. 

تاریخچه شهر آخالتسیخه قلعه رباتی گرجستان

مسجد در قلعه رباتی در شهر آخالتسیخه

در زمان قدیم به قلعه رباتی، لومیسا می گفتند. لومیسا به زبان گرجی به معنی شیر می باشد. دلیل آن هم این بده که یکی از صخره های نزدیک به این شهر، شباهتی به سر یک شیر داشته و همین خاطر به آن قلعه لومیسا می گفتند. این قلعه از قرن سیزدهم تا چهاردهم میلادی زیر سلطه پادشاهان گرجی بود ولی در تیمور خان لنگ در سال 1393 آن را تصرف کرد. 

مسجد در قلعه رباتی در شهر آخالتسیخه

دسترسی های نزدیک و هزینه ورودی به قلعه رباتی گرجستان

هزینه ورودی برای توریست ها و گردشگران تور ارزان گرجستان و مردم عادی پنج لاری، برای دانش آموزان یک لاری و برای دانشجویان 1.5 لاری می باشد. همچنین این قلعه از افراد کم درآمد و پناهجو هزینه دریافت نمی کند. قلعه رباتی در فاصله پنجاه کیلومتری از شهر محبوب برجومی قرار داشته و با ماشین پنجاه دقیقه تا آنجا راه است.