قبرستان ارامنه در مشهد : قبرستان ارامنه، یکی از قدیمی ترین قبرستان های شهر مشهد است. در دل این آرامستان بیشتر مسیحیانی که در شهر توس و مشهد قدیم ساکن بودند، دفن شده اند. اکنون این قبرستان در خیابان حرعاملی، اول تقاطع شهید کریمی قرار داشته و درسن وسط یکی از محلات پرجمعیت می باشد. قبرستان ارامنه در زمان قدیم بزرگتر از حالا بوده، علت کوچک تر شدن آن نیز تخریب از سوی شهرداری به خاطر اقدامات عمرانی بوده است. اما در کل 2584 مترمربع از کل این قبرستان به خاطر ساخت و ساز تخریب شده و بعضی از سنگ قبرها نیز به قسمت های دیگر متتقل شده اند. یک کلیسای مسیحی نیز که قدمت ان به هفتاد سال قبل برمیگردد نیز در این قبرستان قرار دارد. براساس کتیبه ای که در سردر این کلیسا دیده می شود، مادور راهبه کاترین را آرپنیک و ملکوم هارتونیا، به یاد مادر زنشان که در این مکان دفن شده، این کلیسا را در سال 1947 میلادی ساخته اند. در تور مشهد خود از این مکان عجیب و غریب نیز دیدن کنید.

قبرستان ارامنه در مشهد

قدمت این قبرستان

براساس تحقیقاتی که روی این قبرستان انجام شده، قدمت آن بیشتر از صد سال محاسبه شده بود. اما بعدها مشخص شد که این آمار اشتباه است. دلیل آن هم منتقل کردن سنگ قبرهایی صد ساله به این مکان هستند و درواقع قدمت اصلی این قبرستان از دفن بانو ساتنیک داویدیان شروع می شود. قبرستان ارامنه در مشهد یکی از نظر تاریخی و سیاسی ارزش بسیار بالایی داشته و به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری مشهد نیز بازدیدکنندگانی دارد.

قدمت این قبرستان

مدفونین در قبرستان ارامنه مشهد

کسانی که در این قبرستان دفن شده اند از کشورهای روسیه، لهستان، کانادا، آمریکا، گرجستان، فرانسه و ... بوده و روی آن ها با خط های نوشته شده روی لوح قبرها به زبان های ارمنی، انگلیسی، لهستانی، فرانسوی، روسی، فارسی، آرامی، رسم الخطر فارسی و ... بوده است. قدیمیترین سنگ قبرها متعلق به اواخر زمان قاجار و جدیدترین ان متعلق به اوایل پهلوی دوم می باشد. از مهمترین سنگ قبرهای این قبرستان میتوان به قبر لوئیس اف.اسلستین آمریکایی اشاره کرد. این شخص در سال 1312/1895 در مشهد در این قبرستان دفن شده است. افراد مختلفی در این قبرستان دفن شده اند مثل ارتدوکس، ارامنه گریگور، آشوری ها، کاتولیک ها و ... . قسمتی دیگر از ان برای مهاجران لهستانی بوده که در جنگ جهانی دوم کشته شده اند این افراد بیشتر زنان و کودکانی هستند که در سال 1942 بعد از رها کردن کار در اردوگاه های کار اجباری از سیبری به ایران پناه اورده اند و بسیاری از آن ها در راه به خاطر ناتوانی و بیماری در گذشتند.

مدفونین در قبرستان ارامنه مشهد