صومعه زیبای سوملا ترکیه : این صومعه بسیار زیبا و دیدنی در یک غار، داخل کوه ساخته شده. اطراف این کوه جویبارها و دره حضرت مریم و با هفده کیلومتر فاصله از جنوب ماچکا قرار دارند. این غار بزرگ، اگر از کف دره حساب کنیم، 250 متر ارتفاع دارد. از بالای این غار میتوانید تمام جویبارها، مناظر طبیعی و سرسبز را ببینید. در زمان های قدیم سقف و دیوارهای این صومعه شکل ها و نقش و نگارهای بسیار زیبایی به خود گرفته اند. صومعه سوملا از دو قسمت ساخته شده است :

  • قسمت اول عبادتگاه بوده که یک چشمه با قطرات آب سه تایی از سقف به داخل میریزد. این چشمه برای رومیان در آن زمان بسیار مهم و مقدس بوده. همینطور در این قسمت سه یا چهار کلیسای کوچک نیز قرار دارند. عبادتگاه با نقاشی های آبرنگ که هرکدام موضوعی از کتاب انجیل را نشان میدهند، تزئین شده اند.
  • قسمت دوم صومعه سوملا از چهار طبقه تشکیل شده که بعد از بدو ورود به آن به درهای ورودی اتاق های خواب، سالن ها، انبارها، کتابخانه ها، اتاق های ارزاق و دستشویی برخورد می کنید. گفته شده که این قسمت به طور کلی 72 اتاق داشته که با 96 پله به سمت بیرون راه پیدا می کنند. چهاردهم آگوست هرسال در این صومعه مراسم دینی برپا می شود.

صومعه زیبای سوملا ترکیه

هرکس درباره احداث و ساخت این صومعه داستانی برای گفتن داشته اما یکی از رایج ترین ها به صورت زیر است :

این صومعه اولین بار توسط کشیش آتنی بارناباس و سوفرینوس، برادرزاه اش تاسیس شد. این صومعه از همان  اوایل ساخت تا به حالا، با تابلوی حضرت مریم مقدس که به دست سن لوک کشیده شده و سر در آن زده شده، یاد می شود. داستان این صومعه از این قرار است که این کشیش به همراه برادرزاده اش، این تابلو که تصویری از حضرت مریم و کودکی حضرت عیسی(ع) است را همراه با خود به ترابزون می برد. در ترابزون بعد از آن که داوطلبان کارگر برای ساخت صومعه تعیین شدند، به شهرستان ماچکای میرسند. این دو کشیش در بلندترین نقطه از کوه های کورا، یک غار که از سقف آن آب می چکد پیدا کرده و در آن دو اتاق می سازند. به همین صورت صومعه سوملا بوسیله این کشیش با دو اتاق تاسیس شد. بعد از اینکه استانبول از امپراطوری روم غربی جدا شد، آگوسیتین دستور گسترش این صومعه را داده و همینطور کتابخانه ای هم به این منطقه هدیه میدهد.

هرکس درباره احداث و ساخت این صومعه داستانی برای گفتن داشته اما یکی از رایج ترین ها به صورت زیر است :

دیدنی های صومعه سوملا ترکیه

توریست ها و گردشگران تور ترکیه باید در بازدید خود از صومعه سوملا ترابزون، از کلیسای صخره ای، اتاق های صومعه مثل اتاق شاگردان، آشپزخانه، اتاق میهمان، کتابخانه و فواره ای که آب تامین شده را از آب های کوهستان دارد، دیدن کنند.

دیدنی های صومعه سوملا ترکیه