شاهکار معماری ایتالیا، قلعه دل مونته : این قلعه روی تپه ای بلند در منطقه آندریا ایتالیا قرار داشته و به خاطر شکل و شمایل عجیبی که دارد بسیار معروف می باشد. این دژ ایتالیا در قرن سیزدهم و به شکل هشت ضلعی ساخته شده است. این برج هشت ضلعی که روی تپه قرار دارد، طرح هندسی بسیار منحصربفرد و خاصی داشته و در صومعه ای به اسم سانتا ماریا دل مونته قرار دارد. قلعه دل مونته هنگامی که ساخته شد، به اندازه امروز تنها نبوده. منطقه ای که این قلعه در آن قرار دارد، مملو از ذخایر آبی و پوشش گیاهی مختلف بوده. بسیاری از توریست ها و گردشگران تور اروپا از این قلعه به خاطر معماری زیبا و عجیب اش دیدن می کنند. 

شاهکار معماری ایتالیا، قلعه دل مونته

تاریخچه قلعه دل مونته ایتالیا

زمان ساخت این قلعه به سال 1240 برمیگردد و امپراطور مقدس رومی ها فردریک دوم آن را ساخته است. مشخص نیست دلیل ساخت این قلعه چه بوده. اما هدف از ساخت آن استفاده به عنوان به قلعه دفاعی نبوده است چرا که هیچ خندق و پل متحرکی در کنار آن وجود ندارد. با اینکه باستان شناسان معتقدند که این قلعه اطراف خود دیوار محافظت دارد. همچنین بعضی میگویند که قلعه دل مونته زمانی تنها یک اقامتگاه شکار بوده. تنها سندی که درباره ایجاد این قلعه وجود دارد، مدرکی از زمان فردریک دوم بوده که به سال 1240 میلادی برمیگردد. در آن زمان امپراطور به حکمران کاپیتاناتا دستور داد تا روی قلعه سلسله اقداماتی انجام دهد. مشخص نیست که چرا این اقدامات روی قلعه صورت گرفته و همینطور مشخص نیست خود فردریک دوم از این قصر استفاده کرده است یا نه ولی شواهد نشان داده که در سال 1246 از قلعه دل مونته به عنوان زندان استفاده می شد و در آخر به خاطر شیوع بیماری طاعون به عنوان یک پناهگاه برای بازمانده ها مورد استفاده قرار گرفت. 

تاریخچه قلعه دل مونته ایتالیا

معماری زیبای قلعه دل مونته در ایتالیا

هشت ضلعی بودن شکل این قلعه بین دانشمندان بسیار خاص و منحصربفرد است. فردریک دوم قلعه های مختلفی در این منطقه ساخته اما هیچکدام از آن ها تابحال به شکل قلعه دل مونته، هشت ضلعی نیستند. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند که هشت ضلعی بودن این بنا، نمادی بین مربع یعنی نماینده زمین و دایره به معنی نمایش دهنده آسمان می باشد. احتمالا فردریک دوم طرح این بنا را از گنبدهایی که در اورشلیم در طول جنگ های صلیبی دیده برداشته و یا از کلیسا جامع آخن الهام گرفته است. زمانی توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا در این قصر میتوانستند موزائیک، کفسازی مرمری و ستون ها، نقاشیها و پرده های پر نقش و نگار ببینند اما متاسفانه تمام این جاذبه های قلعه در قرن هجدهم نابود شده و از بین رفته اند. در نهایت، در دهه نود میلادی این قلعه به عنوان یک قلعه با معماری شاهکار قرون وسطی به لیست میراث فرهنگی یونسکو پیوست. 

معماری زیبای قلعه دل مونته در ایتالیا