سوغات گرجستان چیست : گرجستان کشوری سرسبز و مدرن بوده که امروزه مقصد گردشگری بسیاری از توریست ها و گردشگران ایرانی شده است. دو شهر دیدنی تفلیس و باتومی از مهم ترین و توریستی ترین شهرهای این کشور هستند که همیشه مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور گرجستان قرار گرفته اند. یکی از جالب ترین و هیجان انگیز ترین قسمت های هر سفری چه داخلی و چه خارجی، تهیه سوغاتی و هدایا برای خود و یا اطرافیان است. گرجستان نیز سوغاتی های عجیب و جالبی داشته که در سفر به آن وسوسه خرید یکی از آن ها خواهید شد!  در ادامه معروف ترین سوغات کشور گرجستان را معرفی می کنیم :

چورچخلا

از خوشمزه ترین و عجیب ترین خوراکی های گرجستان که از سوغات آن هم محسوب می شود، چورچخلاست. این خوراکی یک جور آبنبات بوده که به شکل شمع، دراز و کشیده است. این چورچخلاها، انواع مختلفی داشته مثل گردویی، فندوقی، بادامی، آجیلی و کشمشی. نحوه ساخت این آبنبات ها به این صورت بوده که گردو، فندوق، بادام، کشمش و یا آجیل را به نخ کشیده و آن را در شیره انگور و یا شیره دیگر میوه های فرو می کنند. بعد از مدتی، این نخ ها به شکل سوسیس شده و خشک می شوند. بسته که به شیره ای که در آن خوابانده شده باشند، طعم های مختلفی دارند.

چورچخلا

کانتسی

از جالب ترین سوغاتی هایی که میتوانید از گرجستان تهیه کنید، کانتسی است. این کانتسی، یک نوع ظرف نوشیدنی بوده که از شاخ بز، گاو نر و یا قوچ ساخته شده. بیشتر این ظرف ها را ممکن است در میهمانی های گرجی ها ببینید. این ظرف ها با تزئینات مختلقی ارائه می شوند، بعضی از آن ها طلاکوب و بعضی ها نقره کوب هستند. البته امروزه از این کانتسی ها بیشتر به عنوان وسیله تزئینی استفاده کرده و جزوی از سوغات این کشور شده است.

کانتسی

خنجر گرجی

خنجر گرجستانی که در زبان گرجی به آن خانجالی می گویند، یک نوع خنجر دست ساز بوده که غلاف های بسیار زیبا و حکاکی شده دارد. این خنجرها را بیشتر میتوان در بساط دستفروشان بازار درای بریج تفلیس پیدا کرد. بازار این نوع خنجرها به عنوان سوغات نیز بین توریست ها و گردشگران تور گرجستان بسیار خوب و جالب توجه است.

خنجر گرجی

کلاه های پشمی پاپاخی

محبوب ترین سوغاتی گرجستان، کلاه های پشمی پاپاخی است. این کلاه ها به عنوان یک سوغات بسیار خوب و عالی نزد توریست ها و گردشگران تور گرجستان بسیار محبوب است. این کلاه ها یک نوع کلاه مردانه و سنتی هستند که در کل منطقه قفقاز میتوان شبیه به آن را دید.

کلاه های پشمی پاپاخی

پنیر گرجی

پنیرهای گرجی مزه های مختلف و تنوعی که داشته و حتی برای خود در این کشور فستیوالی دارد. تاریخچه درست کردن پنیر در گرجستان به سالیان دور بر میگردد. اگر به دنبال خرید بهترین و مرغوب ترین پنیرها هستید، سوپرمارکت ها و یا مغازه ها بهترین مکان برای تهیه پنیرهای مخصوص گرجی است. پیشنهاد ما به عنوان خرید پنیر برای سوغات، پنیرهای دودی است. این نوع پنیر بیشتر از دیگر پنیرها سالن می مانند.

پنیر گرجی

ادویه

ادویه های معروف گرجستان را از دست ندهید! ادویه های این کشور بسیار معروف و محبوب هستند. به خصوص ادویه خاص گرجی به نام خملی سانلی. این ادویه از ترکیب چند ادویه و گیاه معطر مثل برگ بو، شنبلیله، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، آویشن، زوفا، نعنا، فلفل قرمز، ریحان، مرزنجوش، شوید، گشنیز و ... ساخته شده. بیشتر غذاهای گرجی با این ادویه طبخ داده شده اند.

ادویه

جواهرات نقره

از زیباترین صنایع دستی این کشور میتوان به جواهرات نقره و زیور آلات اشاره کرد که به روش سنتی ساخته می شوند. در این میان ممکن است عتیقه های گرجی و جواهرات نقره مدرن را نیز ببینید.

جواهرات نقره

رومیزی های سنتی

از ساده ترین و شیک ترین چیزهایی که میتوان به عنوان سوغاتی از گرجستان تهیه کرد، رومیزی های سنتی و طرح دار هستند. قیمت آن ها بستگی به اندازه و متراژ داشته که معمولا از سی لاری شروع شده و تا 110 لاری بالا میرود. در کنار کلیسای سیونی شهر تفلیس، فروشگاه های بسیاری برای فروش رومیزی ها قرار دارند. به جز کلیسای سیونی میتوان به میدان تاریخی تفلیس، پشت به رستوران اسپانیایی اشاره کرد.

رومیزی های سنتی

مرباهای محلی

گرجستان مرباهای بسیار خوشمزه و خاصی داشته که طعم های آن شامل گیلاس سفید، مخروط کاخ، گردو، فیجوا و ... می باشند. طعم هایی که تاکنون نچشیده اید! مرباهای گرجستان را از دست ندهید.

مرباهای محلی