در  تابستان گذشته فرصتی یافتیم تا به مدت دو هفته به کشور چین سفر کنیم. سفر ما از پکن شروع شد و از این شه به داتونگ رفتیم. سپس با اتوبوس خودمان را به پینک یائو رساندیم. از پینک یائو با قطار به سمت شیان سفر کرده و سپس با هواپیما به گویلین رفتیم. پس از گشت و گذاری کوتاه در گویلین، 4 ساعت رانندگی کردیم تا به رودخانه ی لی رسیدیم و در نهایت به شنژن ، شانگهای و هنگ کنگ رفتیم. بعد از صرف 2 هفته در چین من به درک جدیدی از این کشور و مردمانش رسیده ام و اکنون قصد دارم تا تجربه ام را با شما به اشتراک بگذارم.

همانطور که در ابتدا گفتم سفر ما از پکن آغاز شد . در این شهر گم شدن کار سختی است! زیرا خیابان ها همه منظم هستند و هر چقدر که در شهر گشتیم باز هم پیدا کردن خیابان اصلی کار دشواری نبود. چیزی که در پکن توجهم را جلب کرد پارک های این شهر بود. پکن بی شک دارای زیبا ترین پارک ها ددر سراسر جهان است. به اندازه کافی در خصوص دیوار بزرگ چین شنیده اید و در خصوص بازدید از این جاذبه گردشگری من تنها پیشنهاد می کنم که از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به این  مکان استفاده نکنید.

راهنمایی سفر به چین

برج طبل و برج ناقوس از جاذبه های دیگری هستند که باید در پکن به تماشای آنها رفت. اما جایی که خیلی توجهم را جلب کرد منطقه  هنر 798 بود که آثار هنری آوانگارد در هر گوشه  این منطقه به نمایش در آمده است. از پکن گذشتیم و به شهر داتونگ یک شهر کوچک در ایالت شانسی رفتیم. خود شهر دیدنی های زیادی ندارد اما در اطراف شهر معابد و جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد باید از آنها بازدید کنید. صومعه  آویزان و غارهای بودایی یون گانگ از همین مکان های دیدنی هستند. تعدادی معبد متعلق به مکتب تائوئیسم در اطراف شهر داتونگ و در کوهستان هنگشان وجود دارند که برای علاقمندان بسیار جذاب خواهند بود.

راهنمایی سفر به چین

شهر پینگ یائو نیز در ایالت شانسی قرار دارد و پس از داتونگ به این شهر رفتیم. مرکز این شهر جزو آثار یونسکو ثبت شده و بنا های بسیار زیبایی دارد. شهر پینگ یائو دارای  فضایی بسیار رویایی است که گشت و گذار در شهر را دلپذیر می کند. در مدتی که در این شهر ماندیم بیش تر زمان خودم را صرف گشت زدن و خوردن غذاهای گوناگون کردم پیشنهاد می کنم شما نیز همین کار را انجام دهید!. زیبایی شهر در این است که فضای کاملا سنتی چینی دارد حتی برخی از هتل هایش به سبک معماری قدیمی چینی ساخته شده اند. کمی خارج از شهر یک مجموعه  تاریخی متعلق به خانواده  وانگ قرار گرفته که بازدید از آن نیز می تواند تجربه جالبی باشد.

راهنمایی سفر به چین

با قطار به شمال چین و شهر شیان سفر کردیم. این شهر فرهنگ کهن پادشاهان بسیاری را در خود جای داده است و از این رو برای شناخت فرهنگ دیرینه چین بهتر است حتما به شیان سفر کنید. بتکده  غاز بزرگ وحشی واقع در جنوب این شهر اولین جایی است  که  باید به دیدن آن بروید. در شیان محله ای مخصوص مسلمانان نیز وجود دارد که به خیابان مسلمانان معروف است. در این محله ده مسجد وجود دارد و کل منطقه بر پایه  آداب و رسوم مسلمانان چین ساخته شده است. اما خیره کننده ترین بخش سفر در شیان، بازدید از ارتش سفالین است. یک لشکر سفالی از سربازان و اسب های سفالین که در شرق شهر قرار گرفته است. این محل جزئی از عجایب هفت گانه جهان به شمار می روند. پس از شگفت زده شدن از تماشای این شهر اسرار آمیز، شیان را به مقصد گویلین ترک کردیم.

راهنمایی سفر به چین

جالب است بدانید معنای گویلین در زبان محلی جنگل گل های رنگارنگ است. این شهر بصورت کلی به به دو قسمت تقسیم می شود. بخشی که برای مسافران و شهروندان بود و معماری مدرن دارد و بخشی که به صورت دست نخورده و سنتی از گذشته باقی مانده است. رودخانه  لی نیز در همین شهر قرار دارد که حتما باید در سفر خود به گویلین از آن بازدید کنید. ما روی قایق هایی که از بامبو ساخته شده اند روی این رودخانه  رویایی سفر کردیم و در ادامه سفر در رودخانه  لی مکان های دیدنی زیادی همچون غار باستانی نیزار و صخره فیل نما را خواهید دید. شهر فضای بسیار بکر و دوست داشتنی دارد و دیدنی هایی که سر مسیرمان دیدیم تمامی نداشتند.

راهنمایی سفر به چین

این شهر را به مقصد شن ژن ترک کردیم و در مسیرمان از شهر چنگدو عبور کردیم. چنگدو به خاطر پانداهایش در سراسر جهان بسیار معروف است و اغلب توریست ها برای دیدن پانداها به این شهر می آیند. شهر شن ژن پس از شانگهای، پکن و هنگ کنگ پیشرفته ترین شهر چین به شمار می آید. در این شهر چند بندر تجاری مهم وجود دارد و همچنین وجود کارخانجات تولیدی باعث شده که شنژن از اهمین ویژه ای برخوردار باشد. خصوصا اگر قصد خرید دارید این شهر محل مناسبی برای خرید است. در شن ژن زیاد اقامت نداشتیم و پس از انجام خرید ها شهر را به مقصد هنگ کنگ ترک کردیم.

هنگ کنگ همیشه نورانی است و یکی از شهر های 24 ساعته جهان می باشد. هر آسمان خراش از کنار دیگری سر بر آورده است. سازمان دهی شهری بسیار منظمی دارد، تاکسی ها ابعاد مناسبی دارند و قطار ها همیشه راس ساعت حرکت می کنند. هنگ کنگ شهر بسیار جالب و البته بزرگی است. این شهر به مروارید شرقی معروف است. دیدن آسمان خراش های غول پیکر هنگ کنگ خودش به تنهایی انسان را محسور می کند. در هنگ کنگ به بندر ویکتوریا رفتیم. در مکان این بندر  هر روزه جشن های کوچکی با نورپردازی های زیبای به همراه موسیقی پخش می شود که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. همچنین در این شهر معابد زیادی نیز وجود دارد که از تماشای آنها شگفت زده خواهید شد. معابد چانگ کینگ یکی از همین مجموعه معابد است  که حتی شما نیز می توانید با مبلغ کمی فضایی را  در آن کرایه کرده و زندگی در آن را تجربه کنید.

راهنمایی سفر به چین

آخرین ایستگاه سفرمان در شانگهای بود. این شهر مدرن ترین بخش چین است و اغلب تجارت های بسیار بزرگی در این شهر انجام  می شود. بیشتر زمانمان در شانگهای را صرف خرید کردیم و سپس به باغ یو رفتیم. این قسمت از شانگهای که ملقب به باغ یو است همچنان بافت کاملا سنتی خود را حفظ کرده و برای خرید صنایع دستی بسیار مناسب است.

راهنمایی سفر به چین

چین کشوریست که به سرعت در حال تغییر است. در هر لحظه از سفرم در تور چین سنت های دیرینه را کنار آسمان خراش های غول پیکر حس کردم. شلوغ بودن شهر ها و جمعیت زیاد کمی آزار دهنده است اما اغلب مناطق از نظم ویژه ای برخوردار هستند که سفر را لذت بخش و آسان می کند.