خور دبی : خور دبی یا همان دبی کریک، یک خور آب شور دبوده که در نهایت به منطقه حفاظت شده راس الخور میرسد. این خور از خشکی تا العین ادامه داشته و در زمان های قدیم بین رومیان باستانی به رودخانه زارا مشهور بود. پل آل مکتوم که توریست ها و گردشگران تور دبی امروزه آن را میبینند، در سال 1963 روی خور ساخته شد تا دبی و دیره را به هم وصل کند. آن طرف این پل، پارک خور، یکی از بزرگ ترین پارک های دبی قرار دارد. دبی کریک نخستین بار در سال 1961 مورد لایروبی قرار گرفت. این امر برای عبور کشتی های برزگتر از خور انجام شد. همینطور در دهه های شصت و هفتاد میلادی نیز دوباره لایروبی شد تا لنگرگاه توانایی پذیرش کشتی هایی که بیشتر از پانصد تن بار را دارند، داشته باشد. با لایروبی کردن خور، راه برای رفت و آمد کالاهای بیشتر باز شد و در همان موقع بود که صادرات دبی نسبت به شارجه بیشتر شده و برتری خوبی روی رقیب تجاری خود داشته باشد. هرچند خور با پیشرفت بندر جبل علی اهمیت خود را کم کم از دست داده، اما همچنان در امتداد خود تاسیساتی مثل بند سعید داشته که برای بازرگانان منطقه و شبه قاره خدماتی ارائه میدهد. از ساختمان های معروف دبی که در این منطقه قرار دارند میتوان برج های دوقلو دبره، شرایتون خور دبی، اتاق بازرگانی، بانک ملی و برج خور دبی را نام برد.

خور دبی

تاریخچه خور دبی

اگر بخواهیم از نظر تاریخی خور را بررسی کنیم، باید گفت که این خود شهر را به دو قسمت دیره و دبی تقسیم می کند. در قرن نوزدهم، اعضای قبیله بنی یاس برای اولین بار به عنوان اولین ساکنان، در آن سکونت کرده و سلسله آل مکتوم را در دبی در این منطقه بنا کردند. در اوایل قرن بیستم بود که خور آن زمان برای ترابری در اعاد بزرگ نبود، به همین خاطر به یک بندر کوچکی که پذیرای داووهای هند و آفریقای شمالی می آمدند تبدیل شد. خور دبی، نقش بسیار مهمی در تجارت این شهر داشته و البته تنها بندرگاه دبی است. یکی از مهم ترین عامل پیشرفت اقتصاد دبی، صنعت شکار صدف از این خور در سال 1930 بود. البته این صنعت تا قبل از اختراع مزرعه مروارید بسیار رونق داشت.

تاریخچه خور دبی

صنعت ماهیگری در خور دبی

بعد از شکار صدف، یکی دیگر از مهم ترین صنعت های این خور، ماهیگیری بود. خور آب های گرم و کم عمقی داشته، به همین خاطر انواع موجودات دریایی را در خود دارد. داووهایی که از هند و آفریقا برای کار ماهیگیری استفاده می شدند، در ساحل خور ساخته می شدند. دلیل اهمیت بیش از حد این خور برای فعالیت های تجاری، امکان پذیرفتن کشتی های بزرگ تر، تسهیل امر بارگیری و تخلیه بار بود.

صنعت ماهیگری در خور دبی

امکانات رفاهی در خور دبی

توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری دبی در این خور می توانند کلوپ گلف و قایقرانی را پیدا کنند. این کلوپ گلف، تورنمنت های هجده خانه گلف را برگزار می کند. همینطور هتل پارک هیات معروف نیز در نزدیکی خور دبی قرار دارد.

امکانات رفاهی در خور دبی

دسترسی های نزدیک به خور دبی

خور یک منطقه حفاظت شده در راس الخور، در چهارده کیلومتری خلیج فارس است. در این خور حمل و نقل بین قسمت های شرقی و غربی دبی با نوعی قایق عربی به نام عبره، به صورت سنتی در حال انجام است. خور دبی با چهار پل آل قرهود، آل مکتوم، پل شناور و گذرگاه خلیج تجاری و همینطور یک تونل، قسمت های شرقی و غربی دبی را به هم وصل می کند.