خانه بومیان کیش : جزیره زیبای کشورمان کیش، تنها به مراکز خرید، سواحل و کشتی یونانی ختم نمی شود، بلکه جاذبه های بسیار دیگری هم داشته که بعضی از آنها نیز تاریخی هستند. امروز شما را با خانه بومیان کیش که قدمت بسیار داشته را برای شما معرفی می کنیم. این خانه به موزه ای تبدیل شده تا بومیان لوازم قدیمی پدرانشان از دویست سال قبل را به توریست ها و گردشگران تور کیش نشان داده و با نحوه زندگی در کار بومیان در گذشته آن ها را آشنا کنند. این خانه یک سال است که به موزه مطرحی در جزیره شناخته شده و اگر علاقه مند به فرهنگ بومی کیش هستید، حتما از آن دیدن کنید. هزینه بلیط ورودی برای خانه بومیان کیش ده هزار تومان می باشد. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا در مورد این خانه بیشتر بدانید.

خانه بومیان کیش

در مورد خانه بومیان کیش

این خانه 1200 متر مساحت داشته و قدمت آن به دویست سال قبل بازمیگردد. این خانه متعلف به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین، یکی از شخصیت های مشهور و محبوب کیش بوده است. وی یک تاجر مروارید و صاحب بزرگ ترین لنج های بادبانی در ان زمان بوده و بسیار در حرفه تجاری و لنج سازی مهارت داشت. این خانه از سه نسل قبل خود به ارث برده بود. خانه بومیان از قدیمی ترین خانه های محله سفین بوده و دارای سبک معماری کاملا بومی می باشد. به همین خاطر است که این خانه از نسل های گذشته تا کنون برایا بومیان و اهالی روستای تاریخی سفین قدیم، دارای جایگاه مهم و ویژه ای بوده است. بسیاری از اهالی، فراگیری قرآن را در این شروع کرده اند. در محله سفین این خانه حکم مدرسه یا همان مکتب خانه را داشت. در واقع هدف از موزه کردن این خانه، معرفی صنایع دستی، تاریخ، اداب و رسوم و فرهنگ کیش است. بنابراین در فروردین ماه سال 1393 و با کسب اجازه از اقا حسینی صاحب خانه و مجور از سازمان منطقه، این خانه بعد از بازسازی با استفاده از مصالح بومی و حفظ معماری سنتی فضاها و اتاق ها، به یک موزه تبدیل شد. از قسمت هایی از این خانه که برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری کیش محبوب است، حیاط مجلسی یا همان حوی المجلس است. این خانه به طور کلی دارای دو حیاط بوده، حیاط مجلسی که مخصوص میهمانان مرد بوده و از سمت یک در اختصاصی به اتاق تابستانه، اتاق زمستانه، انبار ابزار صد و شناورها، انبار خرما و یک چاه راه دارد. همینطور پانزده اتاق داشته که در ادامه به معرفی چندتا از معروف ترین آن ها می پردازیم

در مورد خانه بومیان کیش

اتاق های خانه بومیان کیش

اتاق برای میهمانان مرد

این اتاق که تابستانه نیز نام دارد، همانطور که اسمش پیداست، اتاقی مخصوص برای مردان است. این اتاق در حیاط مجلسی خود، تاقچه ای داشته که برای میهمانان مرد بوده و البته نماد از میهمان نمازی و ارزش بسیار بالای میهمانان برای افراد بومی می باشد. چرا که برای بومیان، میهمانان حبیب خدا بوده و استقبال از آن ها را وظیفه شرعی و دنی خود می دانند. در قسمت جلویی این اتاق، سایبانی ساخته شده از شاخه های به هم بافته شده نخل قرار دارد که بعد ظهرها مکانی برای پذیرای بزرگان محله و میهمانان بوده.

اتاق برای میهمانان مرد

اتاق زمستانه

این اتاق نیز در حیاط مجللسی قرار داشته و به سبک زمستانه، رو به آفتاب قرار دارد. این اتاق هیچ پنجره ای نداشته و همینطور مورد استفاده میهمانان مرد در فصل زمستان قرار می گرفته است. تمام اتاق های این خانه دارای حمام جدا بوده در قسمتی از اتاق ها که به آن قطیعه می گویند ساخته شده اند. اکنون در این اتاق زمستانه ابزار و وسایل بومیان در هشتاد سال گذشته نشان داده می شوند.

اتاق زمستانه

چندول، انبار خرما و محل استحصال شیره خرما

چندول، انباری برای جمع کردن خرما بوده که البته در ان شیره طبیعی خرما را نیز می گرفتند. در واقع چندول به مکانی گفته می شود که انبار خرما بوده و در آن شیره طبیعی خرما می گرفتند. شیره گرفتن از خرکا بیشتر از ششصد سال است که بین بومیان کیش یک تخصص بوده و در هیچ کجای ایران استفاده از این شیوه برای گرفتن شیره خرما نشده است. این نخصص از شهر تاریخی حریره به جا مانده است. خانه بومیان کیش نیز دارای چندول بوده، یک اتاق دو در دو متر که محل نگعداری چند کیلو خرما بوده تا در معرض وزش باد نباشد. چرا که خرما به سرعت در معرض باد خشک می شود. به همین خاطر چندول را در یک گوشه از حیاط ساخته اند. هنوز میتوان آثار شیره و هسته های خرما که از هشتاد سال پیش در آن باقی مانده اند را دید.

چندول، انبار خرما و محل استحصال شیره خرما

اتاق خواب اصلی صاحب خانه

این اتاق با دیوارهایی که همراه با تاقچه ها، آینه های بزرگ و کوچک، ظروف چینی و دیگر اشیا تزئین شده اند، یکی از قدیمی ترین اتاق های خانه بوده و دلیل استقامت ان نیز استفاده از ساروج به عنوان مصالح بومی می باشد. بسیاری از وسایل این اتاق قدمت بلند بالایی دارند به عنوان مثال صندوقچه های چوبی هشتاد ساله، رادیو و تلویزیون چهل ساله، تخت دو نفره چوبی 85 ساله که صاحب خانه آن در یکی از سفرهای خود به هندوستان خریده بوده و ... . این اتاق نیز حمام جدا داشته و تا چهل سال پیش مورد استفاده از اعضای خانواده قرار میگرفته است.

اتاق خواب اصلی صاحب خانه

بیت الافروخ یا مکتب خانه

از دیگر اتاق های معروف این خانه بین توریست ها و گردشگران تور ارزان کیش، مکتب خانه یا همان بیت الافروخ است. بسیاری از بومیان کیش تا همین چهل سال پیش برای یادگیری خواندن و نوشتن و آموزش قران به انجا میرفتند. این مکتب خانه در حیاط اندرونی قرار دارد.

بیت الافروخ یا مکتب خانه