جزیره ی کوچکی به طول 20 کیلومتر و عرض 11 کیلومتر با هشت روستاست که در ایالت پاهانگ  (Pahang)، 32 کیلومتری ساحل شرقی شبه جزیره ی مالزی قرار گرفته. از جزیره ی تیومن به عنوان یکی از عجایب زمین شناسی و بهشت روی زمین یاد میشود. مجله تایم نیز در دهه ی 1970 جزیره ی تیومن را به عنوان زیباترین جزیره ی جهان برگزید.جزیره ی زمردین تیومن پوشیده ازدرختان انبوه است و سواحل گرم آن با چندین صخره ی مرجانی احاطه شده. دریای باشکوه تیومن با امواج سبز، آبی و فسفری گردشگران را به شیرجه، غواصی، قایق سواری و پارو زدن دعوت میکند.

جزیره ی تیومان مالزی بهشت روی زمین

جنگل نوردی و تماشای آبشارهای زیبا از دیگر فعالیتهای تفریحی جزیره محسوب میشوند. تیومن با وجود شهرت و محبوبیت روزافزون همچنان دست نخورده باقی مانده، طبیعت مهارنشدنی و اصالت زندگی روستاییش را حفظ کرده است. خلوت و افسون جزیره گردشگران طالب سکوت و آرامش را بیش از همه به خود میخواند. جزیره ی تیومن در مقایسه با دیگر جزایر مالزی رشد اقتصادی کمی داشته و امکانات محدودتری دارد با این وجود اکثر روستاها اینترنت دارند.   قیمت غذا در رستورانهای  جزیره گران است ولی امکان خرید غذا با قیمت مناسب از دکه های غذا فروشی وجود دارد.درباره ی منشا جزیره ی تیومن افسانه های زیادی وجود دارد

جزیره ی تیومان مالزی

که یکی از معروفترین آنها افسانه ی یک شاهزاده خانم اژدهاست که برای ملاقات با پرنس از دریای جنوب چین به سمت سنگاپور در پرواز بوده . شاهزاده خانم برای استراحت در آبهای شفاف و کریستالی دریای جنوب چین فرود می آید ولی مسحور زیبایی منطقه شده،  از ادامه ی سفر منصرف میگردد. اژدها به شکل جزیره در می آید و قسم میخورد که  پناهگاه و محل آسایش مسافران باشد.هوای جزیره گرم و مرطوب است ، بعد از ظهرهای آفتابی، عصر های گرم و شب های خنک دارد که با بارش و طوفان پراکنده همراه است. 

جزیره ی تیومان مالزی

بهترین زمان سفر به جزیره ی تیومن همراه با تور مالزی از خرداد تا مرداد است که کمترین میزان بارش وجود دارد.