در مالزي بيش از صد جزيره زيبا وجود دارد كه مي توان به اکثر آنها سفر كرد البته فراموش نكنيم اين جزيره ها براي اقامت یک شبه چندان مناسب نيستند.شبه جزایر مالزی بين شبه جزیره غربی و شرقی و جزایر اطراف بورنئو تقسیم می شود، كه همه آنها جذابيت هایی خيره كننده دارند، هر چند به لحاظه جاذبه های گردشگری میان آنها تفاوت های زيادی وجود دارد. اما از محبوب ترين آنها مي توان به جزایر لنکاوی، پنانگ ،پرهنشن ،لنکایان ،سلینگان ، متاکینگ،  بورنئو، ردانگ، تيومن و البته سیپادان اشاره كرد.                            

جزیره سیپادان مالزی

سیپادان یکی از زيباترين نقاط جهان براي غواصی است. این مکان تنها جزیره اقیانوسی در مالزی است که از نوع مرجانی بوده و یک پناهگاه مهم برای بسیاری از حیوانات دریايي محسوب می شود، علاوه بر این تنها در چند نقطه از جهان است که مي شود چنین تعدادی از لاک پشت های دریایی را مشاهده كرد.برای سفر به سیپادان راه دشواری را در پیش نخواهید داشت. اما اقامت در این جزیره امکان پذیر نیست و شما تنها می توانید در جزایر اطراف مابول و کاپالای اقامت داشته باشید. این روزها در سیپادان غواصي خيلي سخت امکان پذیر است و ممکن است در طی یک روز نوبت به شما نرسد. چراکه تنها تعداد انگشت شماری از مردم در روز امکان غواصی دارند. مقررات تنها اجازه 120 غواصی در روز را  می دهد.به خاطر داشته باشید که اقامت در مابول یا کاپالای  نیز خیلی ارزان نیست. مسافران براي اقامت در مابول یا کاپالای باید بودجه‌ی زیادی را كنار بگذارند. البته امکانات خوبی نیاز در مکان های اقامتی تعبیه شده.از انتخاب هاي ديگر، روستای سمپرونا Semporna است. این دهکده به عنوان دروازه روستای سیپادان شناخته می شود و غواصی نیزدر آن شبيه به مابول، کاپالای  و متاکینگ کاملا آزاد  است. رستوران های ماهيگيري در سمپرونا ارائه دهنده مواد غذایی بزرگی هستند، هر چند خود روستا اندکی کسل کننده است.

جزیره سیپادان مالزی

مجوز غواصی جزیره سیپادان مالزی

مجوز غواصي در سال 2005 توسط  پارک ملی صباح به منظور به حداقل رساندن تعداد گردشگرانی که قصد غواصی دارند معرفی شد. گام بعدی اين بود كه مكاني افسانه ای برای لذت و اطمینان بيشتر مسافران به وجود بياورند، دراجرای گام اول در نزدیکی جزيره ، استراحتگاهي كوچك ساختند. استراحتگاه کوچکي كه در سیپادان استفاده مي شود به حفظ محیط زیست بسیار حساس است. امروزه گردشگران نمی توانند به راحتی در سیپادان غواصي داشته باشند؛ شما ابتدا بايد محل اقامت خود را از قبل رزرو كرده باشید البته حتی پس از آن نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که شما قادر به غواصي در سیپادان باشيد.اما شما در این جزیره می توانید پروانه غواصی بگیرید. اجازه و پروانه غواصي در میان استراحتگاه های اطراف (مدارس شیرجه) توزیع و پس از گذشت چند روز ازغواصي به شما اهداء می گردد. به طور معمول هدف از سفر به سیپادان غواصی بوده اما در اطراف اين جزيره جاذبه هاي گردشگري ديگري نیز ديده مي شود.

جزیره سیپادان مالزی

غواصي در سيپادان مالزی

هنگام غواصي شما با تعداد غير قابل باوری از ماهی ها و موجودات دریایی كه  در زیر آب زندگی می کنند روبه رو خواهید شد. در اين میان گونه هاي مختلف سني از trevallies بزرگ چشم، بسیاری از لاک پشت ها ، بسیاری از گونه های کوسه ها از جمله گونه  کوسه کودن ، گاهی اوقات نهنگ کوسه ها و هزاران گونه دیگر ماهی وجود دارند. شاید بتوان گفت ماهی های دریایی بزرگ شناسنامه جزیره سیپادان هستند.غواصی در جزیره سیپادان روزانه از ساعت 6:00 الی 16:00 امکان پذیر است.  غواصی در شب نیز مجاز نيست.

بهترین زمانِ بازديد از جزيره سیپادان مالزی

غواصی در جزیره سیپادان در طول سال امكان پذير است اما به عنوان مثال در طول فصول مختلف ميزان آن متفاوت است. در طول ماه های ژانویه تا مارس گاهی اوقات شرایط  آب و هوایی نامناسب شده و ديد غواصان را تا حدی مختل می کند، بین آوریل و ژوئن شما تا 50 متر دید خواهید داشت و قطعا از آن لذت خواهید برد. اما بین ماه مه و اوت لاک پشت ها اغلب در سواحل سیپادان تخم گذاري مي كنند كه طبيعتا مشكلاتي را براي غواصي ايجاد مي كند.

اقامت در اطراف سمپورنا، مابول و سیپادان

در جزیره سیپادان محل اقامتي وجود ندارد، بنابراین شما نیاز به پیدا کردن یک محل براي اقامت در برخی از جزایر همسایه هستيد. اقامت در این استراحتگاه هاي منحصر به فرد، اغلب صدها دلارهزینه خواهد داشت، البته این قیمت واقعا ارزشش را دارد! و به شما امكان تجربه اي باور نكردني را ارائه می دهد. براي مسافراني كه تصمیم به ماندن  دارند سمپورنا مقرون به صرفه تر است ،به عنوان مثال  اقامت گاه جهانی بورنئو با بودجه اي مناسب آماده ارائه خدمات است. اين اقامتگاه ، یک اتاق خواب را براي هر شب RM22 اجاره و یک اتاق استاندارد با امكانات را برای  هر شب RM90 اجاره مي دهد.  همچنین محل اقامت مقرون به صرفه تري در جزيره مابول در نزدیکی سیپادان وجود دارد؛ شما می توانید دراقامتگاه مابول هم غواصی كنيد. برای هر شب در یک اتاق استاندارد با تهویه مطبوع RM120 هزینه خواهد داشت. لازم به ذكر است که براي اقامت حتما بايد از قبل رزرو كنيد.

موقعیت مکانی جزيره سیپادان مالزی

در زیر شما می توانید محل دقیق سیپادان، مابول و کاپالای را روی نقشه ببینید.

جزیره سیپادان مالزی

چگونه به سیپادان مالزی سفر كنيم؟

بهترین راه برای سفر به  سیپادان از كوالالامپور است كه توسط پرواز مستقیم به مقصد Tawau انجام مي شود، از اين شهر با يك رانندگي  یک ساعته با تاکسی یا مینی ون به شهر کوچک سمپورنا خواهید رسید، که در آن جا شما می توانید به سمت  اسکله رفته و با قایق به جزایر اطراف سیپادان سفر کنید. از اسکله با قایق تندرو 1 ساعت تا  جزیره سیپادان فاصله وجود دارد.اگر شما یکی از استراحتگاه های لوکس اطراف سیپادان را رزرو كنيد به لطف ارائه خدمات حمل و نقل از Tawau که معمولا در يك پكيج به شما ارائه مي شود راحت تر به اين جزيره مي رسيد، همچنین پرواز مستقیم از کوتا کینابالو به مقصد Tawau نیز وجود دارد.

توجه!

خيابان پتالينگ به عنوان يكي از خیابان هاي اصلی، کوالالامپور است. هر زمان که شما تصمیم به بازدید از این خیابان را گرفته ايد؛  يك فضای بزرگ محلی را تجربه خواهید کرد. کوچه های کوچک با بازار و هوای مرطوب اين خيابان را فراموش نكنيد