جاهای دیدنی رشت : یکی از استان های جذاب شمال کشورمان، استان رشت بوده که مرکز استان گیلان است. همینطور این شهر بزرگ جمعیت بسیار زیادی را اطراق دریای خزر داشته و بزرگ ترین مکان قابل سکونت در اطرف ساحل دریای کاسپین میباشد. این استان 3امین شهر توریستی کشورمان میباشد. این شهر به شهر باران های نقره معروف بوده و آب و هوایی معتدل و خزری دارد. بارندگی های زیاد این شهر به خاطر وجود کوهستان های تالش و البرز بوده که مانع عبور بخار آب دریای مازندران و بادهای مرطوب قسمت شمال غربی خواهد شد به همین دلیل بارندگی های بسیاری دارد.

عمارت کلاه‌فرنگی رشت

این عمارت قدیمی برای زمان قاجار بوده که باغی نیز به اسم محتشم در نزدیکی رودخانه گوهررود کنار آن واقع میباشد. صاحب این عمارت از حاکمان قدیمی گیلان یعنی اکبر خان بیگلربیگی بوده که بعد از او این عمارت به دخترش و باغ به همسر و پسرعمویش ، صادق خان اکبر محتشم الملک که در آن زمان به سردار معتمد شناخته میشد، میرسد از آن زمان تاکنون این باغ را به محتشم میشناسند. عمارت کلاه فرنگی، یکی از جاهای دیدنی های رشت بوده که به عنوان آثار ملی کشورمان به ثبت سیده. این عمارت چهار طبقه چهار اتاق نیز دارد که هرکدام از اتاق ها دارای پنجره های نورگیز بوده و سیستم تهویه هوا برای تابستان ها دارد.

عمارت کلاه‌فرنگی رشت

آبشار دودوزن رشت

اگر به طبیعت و طبیعتگردی علاقه مند هستید، رشت مملو از طبیعت های زیبا و جذاب میباشد که یکی از آنها آبشار دودوزن است و این آبشار در یک منطقه کوهستانب و ییلاقی قرار دارد. هنوز کسی ارتفاع این آبشار را نمیداند اما گفته شده که این آبشار 55 متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار پوشش جنگی بسیار زیبایی همراه با رودخانه ها و چشمه های خروشان دیده میشود که این آبشار را زیباتر و جذاب تر کرده اند، آب آبشار دودوزن از چشمه ها گرفته شده و سپس به داخل زمین های روستایی پایین رسیده وزمین آنها را سیراب میکند. میتوانید در کنار این آبشار چند ساعتی چادر زده و به صدای دل انگیز آبشار و پرنده ها گوش کنید و یا روی پلی کع روی رودخانه کنار آبشار قرار داده شده ایستاده و از منظره لذت ببرید .

آبشار دودوزن رشت

تالاب بوجاق رشت

این تالای بین المللی جزو اولیت منطقه هایی است که به عنوان پارک ملی خشکی و دریایی محسوب شده و به همین عنوان در ایران ثبت شده است. تالاب بوجاق 3260 هکتار مساحت داشته که 1600 هکتار از آن محوطه دریایی و 150 هکتار از آن تالابی محسوب شده و مابقی خشکی میباشد. این مکان محل زندگی برای انواع و اقسام پرندگانی از جمله پرندگان اردك سرحنايي و قوي گنگ ، غاز خاكستري ، عروس غاز ، فلامينگو ، پليكان ، آوست چوب پا ، باكلان ، انواع حواصيل ، ‏اكراس ، كله سبز ، خوتكا ، اردك ارده اي ، كفچه نوك ، آنقوت ، تنجه ، نوك پهن ، كشيم ، قو ، ‏طاووسك ، بحري ، ليل ، سنقر تالابي ، خروس كولي ، چنگر ، آبچليك ، گيلانشاه ، كاكايي ‏،اردك سرحنايي، گيلار، خزندگان و دوزيستان و ماهيان بوده و همینطور بیشتر پوشش گیاهی این منطقه از آزولا ‌آلاله ، نيلوفر آبي ، توسكا و آقسطي ‏میباشد. همینطور در بازدید از این تالاب درخت های نوک سوزنی، بونه های سازو و تمشک زار ها را خواهید دید.

تالاب بوجاق رشت

کاروانسرای لات رشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت، کاروانسرای لات میباشد. این کاروانسرا را که بیشتر مردم بومی اطراف آن به کاروانسرای شاه عباسی میشناسند نزدیک به امامزاده هاشم میباشد. این کاروانسرا در سال 1246 به فرمان منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شده و حیاطی مربعی دارد. حیاط این کاروانسرا 27 متر بوده و هقت صفه و اتاق دارد. این کاروانسرا به دستور فتحعلی شاه بازسازی شد. گفته شده این کاروانسرای برای بازرگانان و مسافرانی ساخته شده تا در این مکان استراحتی کنند.

کاروانسرای لات رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

یکی از جاذبه های گردشگری مهم رشت، خانه میرزا کوچک خان جنگلی بوده که به میزرا کوچک خان معروف میباشد. وی یکی از رهبران مبارزان دوران انقلاب مشروطه بوده و در این خانه متولد شده است. این خانه حالا یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رشت بوده و بیشتر توریست ها و گردشگران توررشت این خانه را خانه یکی از بزرگ ترین مشاهیر ایران میشناسند. در بازدید از انی خانه شاید اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب کند جمله معروفی است که میرزا کوچک خان گفته : ” من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم.” این جمله روی دیوار خانه نوشته شده است. وی بعد از جنگی سنگین با قوای دولتی ها در راه خلخال گم شده و در کوه های تالش به علت سرما و یخبندان فوت کرد. 

خانه میرزا کوچک خان جنگلی