جاذبه های گردشگری مریوان : مریوان کردستان یکی از شهرهای تاریخی کردستان بوده که مربوط به صد سال قبل به زمان ناصرالدین شاه قاجار میباشد. آب و هوای این مریوان کمی سرد و البته مربوط بوده و این به خاطر بارندگی هایی است که در طول سال میبارد. بیشتر مردم مریوان به کشاورزی مشغول بوده و محصول این کشاورزی گندم، جو، گردو، بادام، انار، سیب، گوجه سبز، گلابی، گیلاس، ‌آلبالو، آلو، زردآلو، هلو، سنجد و توتون میباشد. همینطور صنایع دستی زیبا و بسیاری دارد از جمله بافت قالی، گلیم، گلیمچه، شال پشمی، موج، جانماز و جاجیم. مریوان به خاطر داشتن جاذبه های بسیار یک شهر توریستی محسوب شده. اکنون چند مورد از جاذبه های گردشگری مریوان را به شما معرفی میکنیم.

دریاچه زریوار مریوان

اولین جاذبه گردشگری مریوان که برای شما معرفی میکنیم؛ دریاچه زریوار مریوان بوده که سر چشمه آن چشمه های کف‌جوش و نزولات میباشد. آب این دریاچه شیرین بوده و به همین دلیل یکی از خاص ترین دریاچه های در دنیا بوده و تمام امکانات یک تالاب بین المللی را دارد. مردم بومی نزدیک به این دریاچه، داستان ها و افسانه های بسیاری از در مورد آن میگویند چرا که آب این دریاچه از خود آن تامین شده و وابسته به هیچ رودخانه ای نیست. گیاهان دریایی زیادی در دریاچه زریوان مریوان هستند از جمله بارهنگ آبی، هزاران نی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان. همینطور امکانات تفریحی و اقامتی در این مکان بوجود آمده تا نزدیک به این دریاچه شگفت انگیز باشید. دریاچه زریوار مریوان 102مین میراث طبیعی ایران میباشد که ثبت شده.

دریاچه زریوار مریوان

دشت بیلود مریوان

دشتی سرسبز و دلپذیر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مریوان بوده که چشمه های بسیاری نیز دارد. دشت بیلود مریوان مکانی مناسب برای پیک نیک و گشت و گذار در طبیعت میباشد به خصوص روزهای تعطیل. اطراف این دشت سرسبز، جنگلهای بسیاری دیده میشود همینطور بعضی زمین های این قسمت قبلا برای برنج کاری مورد استفاده قرار میگرفته.

دشت بیلود مریوان

قلعه امام مریوان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهر میروان قلعه امام بوده که مربوط به دوران پادشاهی اردلان ها در زمان صفوی میباشد. این قلعه روی کوهی به اسم کوه امام با ارتفاع 1500 متر قرار داشته که از روی آن میتوان کل شهر را دید. قلعه امام مریوان را امیر حمزه بابان سال 752 ساخت و بعد از وی سرخاب بیگ اردلان حدود دویست سال بعد آن را بازسازی کرده و دوباره ساخت تاکنون که شما این قلعه را به اسم قلعه امام مریوان میشناسید. این قلعه حدود 3قرن مکان اصلی حکمرانی بابان ها و اردلان ها بوده و به عنوان میراث تاریخی کشورمان به ثبت رسیده است.

قلعه امام مریوان

کوه‌های اطراف مریوان

مریوان کوه های مرتفع و زیبای بسیاری دارد که هرکدام ویژگی منحصر بفرد و خاصی دارند که باب دل توریست ها و گردشگران تور کردستان میباشد.سرسبزی و زیبا بودن مناظر کوه های اطراف مریوان باعث شده تا هر سال مردم بسیاری برای گشت و گذار و گذراندن چند ساعت روی این کوه ها باشند.

کوه‌های اطراف مریوان