تنگه بسفر استانبول : یکی از مهم ترین باریکه های آبی در کشور ترکیه که در شهر استانبول قرار داشته و دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می دهد، تنگه بسفر است. این تنگه معروف، اتصال دهنده دو قاره اروپایی و آسیایی استانبول می باشد. شهر بزرگ استانبول در دو سمت این تنگه قرار دارد. تنگه بسفر سی کیلومتر طول و بین هفتصد تا 3550 متر عرض دارد. این تنگه بین توریست ها و گردشگران تور استانبول بسیار محبوب بوده و یکی از بهترین جاذبه های تفریحی استانبول معرفی می شود. در این تنگه قایق و کشتی های بسیاری قرار دارند. تنگه بسفر از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول بوده که سالانه هزاران هزار توریست و گردشگر از آن دیدن می کنند. 

تنگه بسفر استانبول

کشتی سواری در بسفر استانبول

از مجبوب ترین تفریحات در تنگه بسفر استانبول، سواری بر کشتی های کروز است. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول میتوانند تور کشتی کروز بسفر را از هر آژانس یا هتلی تهیه کنند. سواری بر کشتی های کروز تنگه بسفر یکی از مجبوب ترین و پرطرفدارترین تفریحات در شهر استانبول می باشد. اگر نتوانستید از هتل ها و یا آژانس ها بلیط تور کشتی کروز را تهیه کنید، میتوایند به یکی از اسکله های شهر رفته و بلیت این کشتی ها را ارزان تهیه کنید. 

کشتی سواری در بسفر استانبول

محله های تنگه مهم بسفر استانبول

  • محله امیرگان از معروف ترین محله های تنگه بسفر بوده که به خاطر معماری خانه های قدیمی اش و همینطور پارک سرسبزش بسیار معروف است. پارکی که در این محله قرار دارد، هر سال ماه آپریل میزبان فستیوال گل لاله استانبول می باشد. در این ماه از سال محله امیرگان مملو از گل های لاله رنگارنگ می شود. 
  • بعد از محله امیرگان، محله ببک در تنگه بسفر می باشد. این محله پارک های معروفی داشته و به خاطر فروشگاه ها و غرفه های بوتیکی که داشته بین توریست ها و گردشگران بسیار محبوب می باشد. از دیگر جاذبه های محله ببک میتوان به رستوران های ماهی، بستنی و کلوچه ها اشاره کرد. 
  • محله اورتاکو که مسجد اورتاکوی نیز در آن قرار دارد، به خاطر کلیساهای زیادی که داشته بسیار معروف است. اهالی این محله هرچند مذاهب مختلفی دارند اما با یکدیگر با احترام برخورد می کنند. اورتاکوی امکانات تفریحی و کلوپ های شبانه بسیار خوبی دارد. 

محله های تنگه مهم بسفر استانبول

مساجد تاریخی تنگه بسفر استانبول

  • معروف ترین مسجد این تنگه، مسجد اورتاکوی استانبول می باشد. این مسجد را احتمالا بارها در کارت پستال های استانبول دیده اید. مسجد اورتاکوی سال 1853 ساخته شده و معماری آن به سبک باروک می باشد. این مسجد بعد از بازسازی هایی که روی آن انجام شد، به روی عموم باز شده است. 
  • مسجد ایسکل کامی در اوزکودار نیز در این تنگه قرار دارد. این مسجد سال 1580 ساخته شده و به مسجد مهریماه سلطان معروف می باشد. این مسجد به دست معمار معروف عثمانی سینان ساخته شده است. 

مساجد تاریخی تنگه بسفر استانبول

موزه های معروف در اطراف تنگه بسفر استانبول

از موزه ها، موزه شکیب شابانچی، که زمانی محل اقامت تابستانی خانواده ای بود میتوان اشاره کرد. این خانواده مالکیت این ملک و مجموعه بزرگ اسباب، آثار هنری و ... داشتند که البته آن ها را به دانشگاه واگذار کردند. در کنار این موزه یک کافه کوچک معروف قرار داشته که هر یکشنبه صبحانه های خوشمزه ای با منظره تنگه بسفر سرو می کند. به جز موزه شکیب شابانچی، موزه صدبیک حنیم در اطراف تنگه قرار دارد. این موزه مجموعه ای از آثار باستان شناسی و هنر ترکی و اسلامی را داشته و بین توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول بسیار معروف می باشد. 

موزه های معروف در اطراف تنگه بسفر استانبول

جاذبه های گردشگری در تنگه بسفر استانبول

اولین جاذبه گردشگری معروف در اطراف این تنگه، برج دختر یا برج میدن است. این برج درست در اواسط تنگه بسفر قرار داشته و در طول قرن ها بارها مورد بازسازی قرار گرفته و چندین کاربرد داشته. از برج میدن به عنوان برج فانوس دریایی، برج ساعت و همینطور محله قرنطینه استفاده می شد. داستان معروف این برج را احتمالا از زبان مردم محلی استانبول شنیده باشید. این برج توسط یک پدر برای دخترش ساخته شده بود، دلیل آن هم پیشگویی بود که به او گفته بود دخترش بر اثر نیش مار خواهد مرد. او برای محافظت از دخترش او را به بالای برج میفرستد اما متاسفانه ماری که در سبد میوه پنهان شده بود دختر را نیش میزند و درست مثل پیش بینی پیشگو، دختر براثر نیش مار میمیرد. در کنار این برج خانه های یالی و عمارت های تابستانی که زمانی برای افراد ثروتمند بود، در اطراف تنگه بسفر بسفر قرار دارند. این خانه ها و عمارت ها به صورت ویرانه همانطور رها شده اند. 

جاذبه های گردشگری در تنگه بسفر استانبول