بزرگترین پارک های ملی در تایلند : کشور تایلند با مساحت 513.120 کیلومتر مربع، در قسمت جنوب شرقی آسیا قرار دارد. تایلند از چهار سمت خود با مالزی، برمه، کامبوج و لائوس همسایه بوده و هم مرز خود دریای آندامان و خلیج تایلند را دارد. تایلند علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحات خاص خود، حدودا 127 پارک ملی و 22 پارک دریایی داشته که از گیاهان و جانوران این کشور محافظت می کنند. از بین این 127 پارک ملی تایلند، چند تا از آن ها هستند که برای این کشور بسیار مهم هستند. این پارک های مهم شامل پارک ملی کائنگ کراچان، پارک ملی فاب لان تایلند، پارک ملی خائو یای تایلند و پارک ملی دوی فو خا تایلند می باشند که در ادامه بیشتر درباره آن ها توضیح داده و جاذبه های آن ها را معرفی می کنیم. این پارک ها، از بزرگ ترین پارک های ملی در تایلند هستند. 

پارک ملی کائنگ کراچان تایلند

بزرگترین پارک ملی تایلند، کائنگ کراچان است. این پارک 2915 کیلومتر مربع مساحت داشته و در سال 1981 در استان های پراچواپ خیری خان و پتچابوری افتتاح شده است. این پارک ملی، در واقع یک منطقه جنگل بارانی بوده و شامل انواع و اقسام گیاهان گرمسیری، سیصد گونه پروانه، چهارصد گونه پرنده و 57 گونه از پستانداران می باشد. در پارک ملی کائنگ کراچان تایلند حیوانات گورخر، گاکسر، خرس ها، سگ های وحشی، سنجاب های بزرگ، لانگ ها و شغال ها زندگی می کنند. همینطور این پارک محل زندگی ببرهای خانگی نیز بوده که البته بسیار کمیاب هستند. همینطور  توریست ها و گردشگران تور تایلند در این پارک ممکن است به گربه سیامی، مارمولک کوهی، مارهای مرجان آبی، پیتای بزرگ، هورنبلین و ... بربخورند. یکی از بهترین قسمت های این پارک، آبشارهای فوق العاده اش هستند. اگر میخواهید یک طبیعت گردی خود در تایلند داشته باشید، از پارک ملی کائنگ کراچان دیدن کنید. 

پارک ملی کائنگ کراچان تایلند

پارک ملی فاب لان تایلند 

بعد از پارک ملی کائنگ کراچان، دومین پارک بزرگ در تایلند با مساحت 2236 کیلومترمربع، پارک فاب لان است. این پارک در سال 1981 تاسیس شده و از درختان لان در پارک محافظت می کند. چشم انداز این پارک ملی به سمت کوه های ناهموار، دره های عمیق، آبشارهای شگفت انگیز و صخره های شیب دار است. پوشش گیاهی آن نیز از جنگل های همیشه سبز تا جنگل های لیز مخلوط است. بیشتر از هشتصد گونه از حیوانات که دویست تا از آن ها خزندگان و دوزیستان هستند در این پارک زندگی می کنند. همینطور توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری تایلند در مسیر بازدید از این پارک ملی نیز ممکن است با گربه طلایی آسیایی، ببر و فیل آسیایی مواجه شوند. با اینکه این پارک یک منطقه حفاظت شده بوده اما همچنان شکارچیان در این منطقه به دنبال چوب های زرین، سنگ های قیمتی و فیل ها هستند. 

پارک ملی فاب لان تایلند

پارک ملی خائو یای تایلند

سومین رتبه از بزرگ ترین پارک ملی برای پارک ملی خائو یای است. این پارک ملی 2169 کیلومتر مربع مساحت داشته و یکی از منطقه های حفاظت شده می باشد که در کل مجتمع جنگلی دونگ فایین کوا را تشکیل می دهد. این پارک ملی سال 2005 به عنوان میراث جهانی یونسکو ساخته شد. توریست ها و گردشگران تور ارزان تایلند این پارک را به خاطر گونه های مختلف و بسیار گیاهان و جانوران دوست دارند. بیشتر از سیصد پرنده در این پارک زندگی می کنند مثل جغدها، پرندگان جنگلی و ... . 

پارک ملی خائو یای تایلند

پارک ملی دوی فو خا تایلند 

این پارک ملی در سال 1999 تاسیس شده است. پارک ملی دوی فو خا 1704 کیلومتر مربع مساحت داشته و پوششی از جنگل های کوهستانی دارد. این منطقه محل زندگی پرنده کمیابی مثل عقاب سیاه و سفید می باشد. هرچند این پارک نیز منطقه ای حفاظت شده بوده اما آثاری از قطعی درختان برای استفاده تجاری در آن دیده می شود.

پارک ملی دوی فو خا تایلند