برج قرمز آلانیا : این برج به عنوان نماد شهر آلانیا ساخته شده و همانطور که از نامش پیداست در ساخت آن از آجرها و سنگ های قرمز رنگ استفاده شده است. برج قرمز یکی از برج های تاریخی این شهر بوده که میتوان ان را در ساحل این شهر و در کنار دریای مدیترانه پیدا کرد. حتی بین سال های 1992 تا 2005 نیز عکس این برج پشت اسکناس های 250 هزار لیری ترکیه دید. این برج حدود هشتصد سال پیش یعنی در سال 1225 میلادی به منظور مراقبت و محافظت از کشتی سازی سلجوقیان در دوران «علاءالدین کیقباد» ساخته شد. مثل بسیاری دیگر از بناهای این شهر، بالای آن میتوان پرچم ترکیه را دید. 

برج قرمز آلانیا

تاریخچه و معماری برج قرمز آلانیا

ساخت این بنا اوایل دوره سلطنت سلطان سلجوقی علاالدین کیقباد اول شروع شده و در سال 1226 ساخته شد. معمار معروف سلطان کیقباد که معماری ابوعلی رها را انجام داده از شهر حلب سوریه به این شهر اورده شد تا برج قرمز را کامل کند. این برج 8 ضلعی از اجرها و سنگ های قرمز رنگ از کارخانه کشتی سازی که در سال 1221 وجود داشت، محافظت می کند. این برج را میتوان یکی از بهترین نمونه هایی که از دوران معماری نظامی قرون وسطی به جا مانده پیدا کرد. آخرین طبقه از آن در دوران کیقباد به عنوان مکانی برای ریختن روغن راغ روی سربازان دشمن استفاده می شد. 

تاریخچه و معماری برج قرمز آلانیا

تغییر کاربری این برج به موزه قوم شناسی

این برج آلانیا با 85 پله و پنج طبقه تبدیل به یک موزه شده است. فقط طبقه اول آن بعد از بازسازی هایی که در سال های 1951 تا 1953 انجام شده به یک موزه قوم شناسی تبدیل شده. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری آلانیا در این موزه میتوانند نمایش دائمی فرش، تابه، بشقاب، اسلحه و ... را تماشا کنند. 

تغییر کاربری این برج به موزه قوم شناسی

دسترسی های نزدیک به برج قرمز آلانیا

توریست ها و گردشگران تور ارزان آلانیا میتوانند برج قرمز را در جاده ای که به سمت جنوب قسمت قدیمی شهر پیدا کنند.