برج خلیفه دبی : یکی از شگفتی های دنیا را در دبی ببینید. بلندترین برج دنیا با ارتفاع 828 متر و 163 طبقه در شهر دبی امارت متحده عربی قرار دارد. این آسمان خراش شهر دبی هم اکنون بلندترین برج ساخته شده به دست انسان بوده و ساخت آن بین سال های 2004 تا 2010 می باشد. این برج در همان ابتدا بین توریست ها و گردشگران تور دبی، به برج دبی معروف بود اما هنگام افتتاحیه اش بوسیله شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به خاطر حاکم امارات خلیفه بن زاید آل نهیان، به برج خلیفه تغییر یافت. درواقع هدف از ساخت این برج از نظر سازندگان، ساخت بلندترین سازه دنیا از هر نظر بود. اگر به این برج دقت کرده باشید، میبینید که تمام نمای آن ساخته شده از شیشه بوده و به همین خاطر از کیلومترها فاصله نیز میدرخشد و مشخص است. هیچکس تابحال نتواسته ساختمانی به این باشکوهی و با عظمتی را بسازد. این برج آنقدر مرتفع است که از پایین نمیتوان بلندترین سطحش را دید. جز معماری آن که زبانزد تمام مردم دنیاست، نکته قابل توجه دیگر این آسمان خراش بلند تمیز بودن آن است. طی مدیریتی درست و صحیح، تمام شیشه های این برج همیشه تمیز بوده و میدرخشند. 

برج خلیفه دبی

طراحی برج خلیفه دبی

در ابتدا که طرح این برج بلند داده شد، قرار بود طرح اولیه مارشال استرابالا باشد و به صورت یک مجموعه مسکونی با 73 طبقه در دبی ساخته شود که البته بعدها تغییرات بسیار پیدا کرد. طراحی که اکنون روی این برج پیاده شده دارای عنصرهای فرهنگی و تاریخی و همینطور مناره های مارپیچ می باشد. طرح شکل Y مناره های این برج باعث شده تا بیشترین نور طبیعی به داخل ساختمان بتابد و همچنین نمای خارجی برای آن گسترده تر باشد. اگر تاج برج خلیفه بر طبق آخرین تغییرات در طراحی بلندتر نمی شد، با ارتفاع 560 متر ساخته می شد و اکنون لقب بزرگ ترین آسمان خراش دنیا را نداشت. طراحی و ساخت این برج به عهده شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل بوده و الهام گرفته از طبیعت و صحرا، گل Hymenocallis و معماری اسلامی است. هم اکنون این برج دارای بیشتر از 1000 واحد آپارتمان، یک کتابخانه، چهار استخر، 49 طبقه اداری و هتلی به اسم آرمانی با 160 اتاق در طبقات اولیه برج می باشد. 

طراحی برج خلیفه دبی

قسمت های مختلف برج خلیفه دبی

اگر میخواهید از تمام قسمت های بلندترین برج دنیا دیدن کنید، باید سه روز از مسافرت خود را به برج خلیفه دبی اختصاص دهید. ما شما را در این مقاله راهنمایی می کنیم تا به راحتی بتوانید تمام قسمت های مختلف برج خلیفه را بگردید. در بدو ورودتان به این برج به یک محوطه سربسته سه طبقه راهنمایی خواهید شد که به آن لژ سلطنتی یا به اصطلاح پدیوم گفته می شود. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری دبی از همین قسمت باید وارد برج شده و بعد از آن با استفاده از پله برقی و یا آسانسور به یکی از طبقه های زیر برسند. 

  • از طبقه 8 تا 18 و 38، 39 هتل آرمانی
  • از طبقه 19 تا 108 اقامتگاه های شخصی و عمومی پراکنده
  • در طبقه 122 رستوران اتمسفر
  • در طبقه 124 سکوی بازدید و از آن بالاتر بر فراز برج خلیفه
  • از طبقه 112 تا 154 واحد های تجاری
  • و از طبقه های 125 و 148 آسمان برج خلیفه

هتل آرمانی برج خلیفه دبی

با مهم ترین قسمت برج خلیفه، یعنی هتل آرمانی آشنا شوید. تابلوی این هتل را میتوان در همان بدو ورودتان به برج ببینید. هتل آرمانی یکی از معروف ترین و لاکچری ترین هتل های دبی بوده و یازده طبقه از این آسمان خراش را به خود اختصاص داده است. طراحی این برج توسط جورجیو آرمانی، یکی از مشهورترین طراحان دنیا انجام شده. جورجیو اهل کشور ایتالیا بوده و علاقه بسیاری هم به معماری ایتالیایی دارد. برای ساخت این هتل نهایت سادگی، ظرافت و آرامش بکار برده شده. جورجیو درباره هتلی که ساخته گفته که این هتل بزرگ ترین آرزوی او بوده که تحقق یافته است. به طور کلی هرچیزی که در این هتل میبینید، از سبک گرفته تا غذاها، کف سنگی، مبلمان و دیگر امکانات، همه ایتالیایی هستند. نهصد اتاق و سوئیت همراه با امکانات گسترده ای مثل سالن بدنسازی، جکوزی، پارکینگ رایگان، استخر روباز و سربسته، حمام مدرن، فروشگاه هدایا و سوغاتی، رستوران های هندی، مدیترانه ای، ژاپنی و ... به میهمانان این هتل ارائه می شوند. 

هتل آرمانی برج خلیفه دبی

رستوران آرمانی برج خلیفه دبی

به جز رستوران های موجود در هتل آرمانی، رستورانی هم در طبقه های 8 تا 18 و 38، 39 و لابی برج خلیفه به همین نام قرار داشته که یکی از لوکس ترین و مدرن ترین غذاخوری هایی است که تابحال دیده اید. رستوران آرمانی سالن خصوصی و اتاق سرو دسر جداگانه داشته و همین باعث شده تا توجه بسیاری از ثروتمندان به سمت این برج جلب شود. این رستوران نیز توسط شخص جورجیو آرمانی با 390 متر مساحت خصوصی ساخته شده است. از هر طرف این رستوران میتوانید چشم اندازی 360 درجه به سمت شهر دبی داشته باشید. 

رستوران آرمانی برج خلیفه دبی

رستوران اتمسفر برج خلیفه دبی

از معروف ترین رستوران های برج الخلیفه میتوان به رستوران اتمسفر در طبقه 122 اشاره کرد. این رستوران شهرت و رکورد جهانی در فهرست گینس به عنوان بلندترین رستوران دنیا را دارد. توریست ها و گردشگران تور ارزان دبی برای رسیدن به این رستوران شگفت انگیز باید از آسانسورهای شیشه ای این برج استفاده کنند و در مسیر رسیدن به رستوران میتوانند هیجان بالا رفتن تا 122 طبقه را نیز تجربه کنند. اما جذابیت و معروف بودن این رستوران فقط به ارتفاع ختم نمی شود، بلکه کیفیت غذاهایی که به مشتریان خود میدهد نیز باعث شده تا از سراسر دنیا برای این رستوران صف بکشند. تمام مواد اولیه غذاهای رستوران اتمسفر تازه بوده و روزانه از سراسر دنیا فراهم می شوند و  زیر نظر بهترین آشپزان دنیا پخته و برای شما سرو می شوند. این رستوران در ارتفاع 442 متری از سطح زمین قرار داشته و انواع و اقسام غذاهای محلی و بین المللی را برای میهمانان خود سرو می کند.

رستوران اتمسفر برج خلیفه دبی

بر فراز برج خلیفه دبی

تابحال ارتفاع 555 متری را تجربه کرده اید؟ از طبقه 124ام این برج که به "اَت دِ تاپ" معروف است این ارتفاع را از روی سکویی تجربه خواهید کرد! از روی این سکو میتوان تمام شهر دبی را زیر نظر داشت. این سکو بزرگترین و معروف ترین سکوی بازدید در تمام خاورمیانه بوده و بیشتر مورد توجه و استقبال افرادی است که میخواهند هیجان و آدرنالین را تجربه کنند. نه تنها گردش و تماشا، بلکه میتوانید روی این سکوی بزرگ ناهار و شام هم میل کنید. حدود سه ساعت برای هر فرد طول می کشد تا ناهار یا شام خود را میل کرده و سپس آن را ترک کند. به این قسمت از سکوی برج خلیفه میتوان غذا و نوشیدنی در آن سرو کرد، خلیفه کلاب می گویند. بسیاری از توریست ها و گردشگران این سکو را برای تماشای آبنمای موزیکال دبی انتخاب می کنند. 

بر فراز برج خلیفه دبی

واحدهای اداری برج خلیفه دبی

این واحدهای تجاری از طبقه 112 تا 154 را به خود اختصاص داده اند. این واحدها بیشتر محل فعالیت ثروتمندان و همینطور سرمایه داران عرب بوده و البته هرکسی نمیتواند به این طبقات دسترسی داشته باشد. اگر خیلی تمایل به ورود به این واحدهای اداری دارید نیاز به اجازه و همینطور پرداخت هزینه ورودی خواهید داشت.

واحدهای اداری برج خلیفه دبی

باشگاه برج خلیفه دبی

باشگاهی که در این برج وجود دارد، یک باشگاه کاملا پیشرفته و مجهز است. این باشگاه طیف وسیعی از تجهیزات و رشته های ورزشی را به میهمانان و مشتریان خود ارائه میدهد. همینطور در این باشگاه میتوان میز بیلیارد پیدا کرد و همراه با دوستان خانواده تفریحی مهیج داشت. یکی از محبوب ترین قسمت های باشگاه ورزشی برج خلیفه دبی، دراز کشیدن روی تراس روباز و زیبای آن است. شما میتواند ساعت ها در این تراس دراز کشیده و حمام افتاب بگیرید. این باشگاه مجهز به استخر سرپوشیده و روباز نیز می باشد. با توجه به اینکه دین دبی اسلام است، در این باشگاه قسمت مخصوصی هم برای بانوان ورزشکار ارائه شده تا به راحتی بتوانند در آن ورزش کنند. از دیگر قسمت های این باشگاه ورزشی میتوان به یک سالن اسپا، سالن آرایشی، سالن ماساژ و ... اشاره کرد. 

باشگاه برج خلیفه دبی

دیگر امکانات برج خلیفه دبی

از دیگر امکانات و خدمات این آسمان خراش باورنکردنی، میتوان به طبقات 43 تا 76 و طبقه 123 اشاره کرد. این طبقات به اتاق مخصوص بازی کودکان، اتاق مادر و کودک، اتاق نگهداری از کودکان گمشده، اتاق اشیای گم شده، اتاق مخصوص افراد معلول، تلسکوپ، دستگاه خرید بلیط، رستوران، استخر، سونا، جکوزی، بدنسازی، اتاق نگهداری از چمدان ها، پارکینگ و .... اختصاص داده شده اند. همینطور در تمام طبقات اینترنت بی سیم و سیستم تهویه هوا وجود دارند.  

دیگر امکانات برج خلیفه دبی

وسایل حمل و نقل به بالای برج خلیفه دبی

در این برج به طور کلی 58 آسانسور و هشت پله برقی وجود دارند. این آسانسور و پله های برقی به طور مداوم روشن بوده و کار می کند. همینطور آسانسور مخصوص بار و آتش نشانی آن قادر است 5500 کیلوگرم جرم را بلند کند. برج خلیفه دارای بلندترین آسانسور باری دنیاست. آسانسورهای این برج به طور هوشمند برای مواقع آتش سوزی و تخلیه برنامه ریزی شده اند. چندین آسانسور این برج نیز برای افرادی که میخواهند نمای بیرونی را نگاه کنند، با ظرفیت دوازده تا چهارده نفر و سرعت ده متر بر ثانیه اختصاص داده شده است. 

وسایل حمل و نقل به بالای برج خلیفه دبی

از رکوردهای برج خلیفه دبی

  • بلندترین برج دنیا با ارتفاع 828 متر
  • بلندترین برج ساخته دست انسان با ارتفاع 828 متر
  • بلندترین سازه دنیا که بدون هیچ وسیله یا کابلی با ارتفاع 828 متر سرپا ایستاده است. 
  • برجی با بیشترین تعداد طبقات در دنیا
  • دارای آسانسورهایی با بیشترین مسافت طی شده
  • دارای سریع ترین آسانسورهای دنیا با سرعت 64 کیلومتری بر ساعت
  • دارای بلندترین آسانسور باربری دنیا
  • نخستین برجی که بخشی از طبقات آن مسکونی نیز می باشند. 
  • دارای وسیع ترین مساحت طبقات بین برج های دنیا
  • دارای بزرگ ترین تراس برای تماشای منظره بیرن از برج
  • دارای بلندترین مسجد دنیا در طبقه 158
  • دارای بلندترین استخر شنای دنیا در طبقه 76
  • دارای بلندترین باشگاه شبانه دنیا در طبقه 144
  • دارای بلندترین رستوران دنیا در طبقه 122
  • برگزار کننده بزرگ ترین و تماشایی ترین آتش بازی سال نو در دنیا

از رکوردهای برج خلیفه دبی

قوانینی که قبل از بازدید از برج خلیفه دبی باید آن ها را بدانید

  • مسئولان برج خلیفه دبی هیچ مسئولیتی در ازای خوراکی هایی که برای شما ایجاد حساسیت می کنند نداشته و خودتان باید خدمه رستوران را از مواد غذایی که به آن حساسیت دارید، مطلع کنید. 
  • برای اینکه میهمانان امنیت بیشتری داشته باشند، آوردن اشیایی مثل اسپری، الکل، هر نشانه ای از سحر و جادو، بطری شیشه ای، چاقو، مواد منفجره، لوازم آتش بازی، اسحله گرم و مهمات، سلاح شیمیایی، اسکیت ها یا کفش های چرخ دار، چاقوهای چند ابزاره، اسپری فلفل، مواد منفجره و ... ممنوع می باشد. 
  • به طور کلی هر بازدیدکننده میتواند یک ساعت نیم از قسمت ات د تاپ برج خلیفه دبی استفاده کند. 
  • هر بازدیدکننده میتواند سی دقیقه از طبقه 148ام استفاده کند. 
  • بازدیدکنندگان میتوانند بدون هیچ محدودیت زمانی از طبقه 125ام استفاده کنند. 
  • در صورتی که شرایط هوا نامناسب باشد، ورود بازدیدکنندگان به برج خلیفه ممنوع بوده و هزینه پرداختی هم به آن ها برگردانده نمی شود. 
  • درصورتی که فرزند خود را در برج خلیفه دبی گم کردید، سریعا خدمه برج را مطلع کنید. 
  • اینترنت پر سرعت بی سیم در این برج ارائه شده و برای استفاده از آن باید رمز را از کارکنان برج دریافت نمایید. 
  • تمام میهمانان و بازدیدکنندگان باید کیف و چمدان های خود را به اتاق نگهداری چمدان ها تحویل بدهند و در هنگام بازگشت آنها را پس بگیرند. 
  • در صورت گم کردن اشیایی، کارکنان برج خلیفه دبی را مطلع کرده و سری به اتاق اشیای گم شده بزنید. همینطور برج خلیفه دبی هیچگونه مسئولیتی در ازای اشیایی که گم کردید و یا دزدیده شده اند، نخواهد داشت. 
  • این آسمان خراش همچنان امکانات و خدماتی برای ناشنوایان و یا نابینایان ندارد ولی محیط مناسبی برای معلولان حرکتی دارد. همینطور دارای صندلی چرخ دار نیز می باشد. 
  • بازدیدکنندگان اجازه ندارند حیوانات خانگی خود را به برج خلیفه دبی بیاورند. 
  • حداقل ده تا پانزده دقیقه قیل از زمان بلیت خود در محل مورد نظر حاضر شوید. 
  • وارد کردن هرگونه خوراکی و نوشیدنی به برج خلیفه دبی ممنوع می باشد.