از شهر ارواح کایاکوی در ترکیه دیدن کنید : درست در فاصله هشت کیلومتری از قسمت جنوبی شهر فتحیه ترکیه، میتوان شاهد بیشتر از 500 خانه ویرانه بوده که مربوط به یک جامعه از مسیحیان ارتدوکس یونانی است که به آن ها لیوسی می گفتند. این منطقه نیز به خاطر این جامعه لیویسی نام گرفت که امروزه به آن کایاکوی و یا روستای سنگی می گویند. قدمت این روستا به قرن هجدهم برگشته و افرادی که در آن زندگی می کردند ساکنان بیزانس در جزیره گمیلر بودند که برای فرار از دست دزدان دریایی به این روستا پناه آوردند. امروزه این شهر بین توریست ها و گردشگران تور استانبول به خاطر دسترسی نزدیک به این شهر بسیار محبوب و توریستی شده است.

از شهر ارواح کایاکوی در ترکیه دیدن کنید

تاریخچه شهر یونانی کایاکوی

بعد از زلزله بزرگی که در شهر فتحیه اتفاق افتاد و قسمت بسیار بزرگی از این شهر را نابود کرد، بسیاری از ساکنان آن به شهر لیویسی مهاجرت کرده و شهر کوچک کایاکوی کم کم رشد کرده و توسعه یافت. گفته شده زمانی ده تا بیست هزار نفر در این شهر زندگی می کرده اند. قبل جنگ جهانی اول، جامعه بزرگی از یونانی ها با صلح در قسمت غربی ترکیه زندگی می کردند اما هنگامی که جنگ شروع شد، این مردم خود را داخل زمین دشمن دیدند. در این جنگ چندین هزار یونانی در پاکسازی قومی بوسیله ترک ها کشته شده و بسیاری هم به یونان فرار کردند و بعضی ها هم به اجبار دیپورت شدند. در آخر کشور ترکیه در این جنگ جهانی شکست خورده و همین شکست باعث فروپاشی امپراطوری عثمانی شد. سپس سال 1923 بین دو کشور یونان و ترکیه پیمان صلحی بسته شده و مردمان ترکیه و یونان به کشورهای خودشان برگشتند. آن زمان بیشتر از یک میلیون یونانی در کشور ترکیه زندگی می کردند که هرکدام به یونان برگردانده شدند و پانصد هزار مسلمان ترک نیز به کشور خود بازگشتند. در حین این جنگ، لیویس دست کمی از یک شهر متروکه نداشته و تعداد افراد بسیار کمی در آن زندگی می کردند. هرچند مسلمانانی که از یونان برگردانده شدند در این روستا ساکن شدند اما چون روستا روی تپه های سنگی قرار داشت و مناسب زندگی نبود، مجبور به مهاجرت به شهرهای اطراف شدند. بعد از آن کایاکوی یا همان لیویسی خالی از سکنه شد و امروزه به یک موزه با بناهای تاریخی تبدیل شده که توریست ها و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. 

تاریخچه شهر یونانی کایاکوی

جاذبه های گردشگری کایاکوی ترکیه

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول که از این روستای تاریخی دیدن می کنند، بیشتر علاقه مند به خانه های این روستا که به سبک یونانی ساخته شده، هستند. امروزه بسیاری از این خانه ها بازسازی شده اند. در کنار این خانه ها دو کلیسای ارتدوکس یونانی نیز قرار دارند.  

جاذبه های گردشگری کایاکوی ترکیه