از ابر تا بلوط , روستای مازیچال

اگر می خواهید به یک تابلو نقاشی از طبیعت بسیار زیبا سفر کنید به روستای مازیچال بروید. روستای مازیچال به دلیل طبیعت بسیار زیبا و بکری که دارد مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان می باشد. روستای مازیچال در مجاورت شهر کلاردشت واقع شده است این روستا 2600 متر از سطح دریا فاصله دارد ارتفاعات این روستا و همچنین پوشش گیاهی و رطوبت منطقه باعث شده است تا همیشه پوشیده از مه و ابر باشد.

ارتفاعات دیدنی و چشم نواز روستای مازیچال مشرف به مسیرهای رامسر به چالوس می باشد کوه پایه تا قله و کوهستان های این روستا همه زیبا و جذاب هستند به دلیل ارتفاعات و بالا بودن 2600 متری از سطح دریا بعد از رفتن به قله کوهستان ها می توانید بالتر از ابر ها قرار بگیرید و به راحتی ابرها را لمس کنید. عکاسی از این موقعیت ها برای عکاسان یکی از تجربه های تکرار نشدنی است اگر عکاس طبیعت هستید این روستا را حتما تجربه کنید.

در فصول سرد گشت و گذار و مازیچال گردی برای همه افراد مشکل است در این فصول به دلیل بارش های فراوان این منطقه تقریبا طی کردن مسیر بسیار سخت می شود اما اگر به اندازه کافی حرفه ای هستید یا با افراد حرفه ای هم گروه هستید دیدن این منطقه در فصول سرد چه پاییز رنگارنگ و چه زمستان سفید پوش خالی از لطف نخواهد بود.

برای رفتن به روستای مازیچال می توانید از دو مسیر مرزن آباد و عباس آباد مازندران کمک بگیرید در صورتی که انتخاب شما مسیر عباس آباد بود از ابتدای جاده کلاردشت به عباس آباد این مسیر را ادامه دهید و بعد به سمت چپ یک جاده فرعی می بینید و ان مسیر را نیز 23 کیلومتر طی کنید.

بعد از رسیدن به دامنه جنگلی هفده کیلومتر دیگر جاده خاکی پر شیب را ادامه داده تا به مقصد برسید. این جا باید نکته ای بیان کنیم این است که حتی اگر تابستان داغ و سوزان به این روستا می روید با خود لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید چون در طول شب این منطقه سرد است و با دیدن روزهای گرم منطقه این خطا را مرتکب نشوید که دمای شب و روز ان جا یکسان باشد.

همان طور که قبلا اشاره شد در صورت امکان از یک فرد حرفه ای یا یک راه بلد برای رفتن به روستا کمک بگیرید چون هوای این منطقه اغلب مه آلود می باشد همین عامل باعث می شود که به طور مکرر مسیر را اشتباهی رفته و کلا مسیر درست را گم کنید. البته اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید انحراف جزئی از مسیر کمی برای شما تجربه خوبی خواهد بود اما در صورتی که اطمینان حاصل کنید ادامه مسیر را درست خواهید رفت. در این منطقه خبری از تلفن همراه نیست و در واقع انتنی وجود ندارد اما می توانید از جی پی اس هم کمک بگیرید.

حیات وحش مازیچال پرندگان و حیوانات وحشی زیادی دارد که محل زندگی و زیست بوم انها این منطقه می باشد حیواناتی مثل خرس , شغال و... در این منطقه بسیار زیاد است و در طول سفر و کوه نوردی خود امکان دارد هر لحظه با جانور بومی این منطقه روبه رو شوید. دقت داشته باشید که شما برای دیدن و لذت بردن از این منطقه به ان جا سفر کرده اید پس باید تلاش کنید کمترین تاثیر منفی بر محیط بگذارید و زیست بوم را تغییر ندهید مگر در جهت مثبت آن.

این منطقه پرندگانی مثل قرقاول و عقاب زیادی دارد که در سکوت احتمالا صدای آن ها را خواهید شنید. در این روستا و منطقه و کوهستان ها درختان بلوط پوشش گیاهی غالب به درختان دیگر می باشد دلیل نام گذاری این روستا به مازیچال نیز همین امر می باشد. مازی در زبان محلی این منطقه به معنی درخت بلوط می باشد و چال نیز به گودال یا همان دره خودمان اطلاق می شود در واقع مازی چال به معنی گودالی است که پر از درختان بلوط می باشد.

روستای مازیچال از نعمت برق بی بهره است و شب ها از فانوس برای روشنایی استفاده کنند. شغل بیشتر اهالی روستا نیز به دلیل وجود مراتع بسیار سر سبز نیز دام داری است.

نکاتی که باید به هنگام سفر به روستای مازیچال حتما رعایت کنید شامل موارد زیر می باشد:

  • نیازمندی های سفر خود را به طور کامل آماده کنید برای مسافرت به چنین موقعیت هایی باید چادر مسافرتی , بطری نوشیدنی آب , کیسه خواب و ... تهیه کنید و با خود به همراه داشته باشید. اگر به اندازه کافی اجتماعی هستید و صد البته سحر خیز با گرم گرفتن اهالی روستا می توانید نان تازه محلی برای صبحانه خود تدارک ببینید.
  • در روستا فقط می توانید خوراکی هایی مثل نان , پنیر محلی و در کل محصولات محلی به دست آورید. اگر نیاز به مواد غذایی و خوراکی یا هر کالا و وسیله دیگری داشتید باید از قبل به فکر ان باشید و از کلاردشت آن ها را تهیه کنید چون در خود روستا فروشگاهی نیست که بتوان چنین نیازهایی را برطرف کرد.
  • برای اقامت خود از چادر هایی که به همراه دارید استفاده کنید چون محلی برای اقامت مسافران و گردشگران روستا وجود ندارد و کسی از اهالی روستا شاید حاضر نباشد خانه اش را اجاره دهد. اما اگر توانستید باب دوستی را باز کنید امکان مهمان نوازی برای شما توسط مردم مهمان نواز روستا فراهم خواهد بود.
  • از مسیر روستا تا بالاترین ارتفاعات حداقل 10 کیلومتر مسافت وجود دارد می توانید این مسیر را با وسایل نقلیه ی مناسب منطقه مثل ماشین خود روستاییان مثل جیپ و نیسان استفاده کنید تا هم در زمان و هم در انرژی خود صرفه جویی کرده باشید.
  • می توانید از اهالی روستا شیر و دوغ و ماست تازه بخرید و از محصولات محلی طبیعی و تازه بهره ببرید در محیط شهری چنین امکانی فراهم نیست.
  • به دلیل نداشتن برق در این روستا حتما چراغ قوه یا هر وسیله روشنایی بخش به همراه داشته باشید.
  • به هیچ وجه در جنگل آتش روشن نکنید و اگر چنین کاری کردید حتما از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.
  • لطفا زباله های خود را جمع آوری کرده و آن ها را به اولین سطل آشغالی که دیدید بیندازید.

یکی از بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری شمال ایران روستای مازیچال واقع در کلاردشت می باشد پس در حفظ زیبایی ها و معرفی آن ها کوشا باشیم.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@