ارز مسافرتی 500 و 1000 یورویی برای سفر به کدام کشورها تعلق میگیرد؟ به تازگی بخشنامه های جدید و تازه ای مربوط به ارز مسافرتی ارائه شده که بازار سفر را به شدت تغییر داده است. در مورد این بخشنامه ها، روزانه شایعات و خبرهای مختلفی پخش می شود. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که این بخشنامه به طور کلی چه بوده و چه کشورهای سیاحتی، شامل دریافت ارز پانصد یورویی و هزار یورویی می شوند.

براساس بخشنامه شماره 97/13085، در تاریخ  22/01/1397 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با شعبه های ارزی از تاریخ 23/01/1397 برای فروش ارز به تمامی مسافرانی که از سمت فرودگاه های امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می کنند، در سیستم کلی ارزی از لیست "مدیریت فروش ارز سیاحتی و زیارتی" زیر سیستم صندوق حساب های ارزی مشتریان سیستم صندوق ارزی، به صورت زیر وارد شوند :

  1. شعبه های ارزی بعد از آن که مدارک لازم مثل اصل گذرنامه جمهوری اسلامی ایران، بلیط هوایی یک یا دو سره، اصل رسید واریز مبلغ عوارض خرج از کشور، ویزای کشور مورد نظر و فرم فروش ارز را دریافت کرده و کنترل کردند، باید وارد سیستم جامع ارزی شده و ارز را بفروشند. بعد از آن که ارز را به فروش رساندند در شعبه های فرودگاهی که ذکر شد، از لیست تسویه پرداخت و تحویل ارز مشتری، ارز را پرداخت کنند.(تبصره این مورد : احتیاج است که تصویری از تمام مدارک گرفته شده از سمت مسافر به دلیل کنترل بازرسان در پرونده سوابق نگهداری شوند.)
  2. ارز قابل پرداخت مسافرتی برای مسافران هوایی، یک بار در سال برای کشورهایی مثل ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، دبی، عمان، کویت، قطر، بحرین، ترکیه، آذربایجان، لیتوانی، لتونی، روسیه، لاروس، استونی، مولداوی، اوکراین، تقریبا پانصد یورو و برای دیگر کشورها هزار یورو می باشد.
  3. فروختن ارز به کسانی که کمتر از دوازده سال سن دارند، ایرانی های مقیم خارج از کشور و تمامی کسانی که گذرنامه های سیاسی و خدمت دارند مجاز نیست.
  4. در رابطه با کشورهایی مثل عراق و عربستان سعودی، فروش ارز سیاحتی امکان پذیر نیست.
  5. تمام اطلاعات فروش ارز در هر دو برگه با عنوان رسید مشتری و بانک چاپ شده تا کاربر با گرفتن امضا از مشتری روی هر دو نسخه، اطلاعات چاپ شده را تایید کند. بعد از امضاهای مشتری و مهر شعبه، رسید به مشتری تحویل داده می شود. همچنین شعبه فروشنده ارز باید برای طی کردن مراحل فروش ارز، تاریخ و مبلغ فروش را در گذرنامه مسافر وارد کرده و تصویر صفحه مهر شده را همراه با رسید بانک و دیگر سوابق، بایگانی کند.   
  6. مسافران برای دریافت ارز در شعبه های فرودگاهی باید رسید مشتری به همراه داشته باشند.
  7. کاربر شعبه ارزی بعد از آن که رسید مسافر را همراه با شماره ملی و یا شناسه فروش در منوی "تسویه پرداخت و تحویل ارز به مشتری" وارد کرد، ردیف فروش نشان داده در سیستم را با مشخص کردن توع و تعداد اسکناس ها، ارز را به مشتری ارائه داده و مراحل پرداخت را روی رسید تایید کنند.
  8. حداکثر زمانی که میتوان ارز مسافرتی را به فروش رساند، چهار روز کاری پیش از تاریخ پرواز نوشته شده روی بلیط مسافران می باشد.
  9. کاربران و پایوران بخش ثبت اطلاعات توجه داشته باشند، با اشتباه وارد کردن هرگونه اطلاعاتی در سیستم، مبنی بر انتخاب فرودگاه و محل پرواز کشور مقصد، پرداخت ارز در شعبه فرودگاه را با مشکل روبرو می کند.

                                                                                                                                                  ******************************************

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

برای دریافت ارز مسافرتی به اصل گذرنامه معتبر از جمهوری اسلامی ایران، بلیط هوایی که شامل یکسره و یا دو سره بودن می باشد، اصل مدارک رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور و ویزا احتیاج است.

طبق شرایط زیر میتوان ارز مسافرتی دریافت کرد

سالی یکبار باشد، فرودگاه های مبدا آن فرودگاه خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز باشد و همینطور همراه داشتن رسید مشتریان الزامی بوده و از شرایط دریافت ارز مسافرتی می باشد.

به چه کسانی ارز مسافرتی تعلق نگرفته و دریافت آن ممنوع می باشد

برای افراد کمتر از دوازده سال، ایرانی هایی که خارج از کشور مقیم هستند، کسانی که گذرنامه های سیاسی و خدمت دارند. همینطور در رابطه با کشورهای عراق و عربستان سعودی همانطور که گفته شده فروش ارز سیاحتی امکان پذیر نیست.

لست تورز وب سایت جامع گردشگری میباشد که براحتی میتوانید تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و تورهای لحظه آخری را  در صفحه اول سایت و یا از طریق منو های بالای سایت  انتخاب نمائید

مشاهده صفحه اصلی سایت: لست تورز

مشاهده کانال تلگرام لست تورز: کانال تلگرام لست تورز

مشاهده تورهای لحظه آخری لست تورز، لینک های زیر :

 
تور استانبول (قطار) تور استانبول (زمینی)
تور استانبول تور آنتالیا
تور گرجستان  تور دبی
 تور ارمنستان تور ارمنستان زمینی
تور مشهد تور کیش
تور تایلند تور پوکت
تور پاتایا تور اروپا
تور مالزی تور کوالالامپور
تور بالی تور هند
تور چین تور گوانجو
تور مسکو تور سن پترزبورگ
تور باکو تور قونیه
تور آلمان تور فرانسه
تور گوا تور دهلی
تور لحظه آخری تور ارزان
توریاب توریاب جستجو تور هتل