آفرودیسیاس شهر تاریخی عشق ترکیه  : یکی از شهرهای کوچک در کاریا، نزدیک به روستای گیره و قسمت جنوب غربی سواحل آناتولی، شهر زیبای باستانی آفرودیسیاس است. این شهر کوچک از ازمیر 230 کیلومتر و از غرب شهر دنیزلی سی کیلومتر فاصله دارد. ساختار شکل آفرودیسیاس رومی بوده و براساس نظرات توریست ها و گردشگران تور ترکیه، زیباترین خرابه های رومی در ترکیه را داراست. بسیاری از مردم معتقدند که این شهر از شهر افسوس زیباتر است. نام این شهر، از خدای یونانی عشق، افرودیت گرفته شده و همینطور میتوان مجسمه های بسیار از آن را در شهر دید. برای آشنایی بیشتر با شهر عشق در ترکیه، همراه ما باشید.

آفرودیسیاس شهر تاریخی عشق ترکیه

تاریخچه شهر آفرودیسیاس در ترکیه

این شهر قدمت بلند بالایی داشته که به 2800 سال قبل میلاد، یعنی عصر برنز برمیگردد. آفرودیسیاس نزدیک به یک معدن سنگ مرمر تاسیس شد و به سرعت در زمان هلنی و رومی برپا شد و گسترش یافت. به خاطر معدن سنگ مرمر که نزدیک به این شهر قرار دارد، میتوان مجسمه های مرمری هم از دوره های مختلف را در آن مشاهده کرد. به خاطر استفاده بسیار از قطعات سنگی در بازسازی دیواره های شهر، میتوان بسیاری از کتیبه های این شهر را به راحتی خواند. شهر آفرودیسیاس از اوایل قرن هجدهم از طرف توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ترکیه، بازدیدکنندگان بسیار خوبی دارد. سال 1904، نخستین بار در این شهر حفاری توسط یک مهندس فرانسوی شروع شد. در این حفاری، آثار باستانی بسیار پیدا شدند که شامل ستون های مستطیلی، سرستون ها و گچ بری های زینتی هستند. البته امروزه بیشتر این آثار ها را میتوان در موزه باستانی بریتانیا پیدا کرد. منطقه آفرودیسیاس روی گسل قرار داشته و بنابراین همیشه زلزله در کمین است تا این شهر زیبا را ویران کند. هرچند چندین بار در قرن های چهارم و هفتم آسیب هایی از زلزله دیده است. همینطور با تحقیقات انجام شده، گفته شده که آفرودیسیاس بعد از زلزله ای که در قرن چهارم اتفاق افتاده، مورد بازسازی قرار گرفته اما در قرن هفتم به شکل متروکه باقی ماند و کسی تلاش برای بازسازی دوباره آن نکرد. شاید به همین خاطر است که نوشته های روی کتیبه ها و دیواره های این شهر را چندین بار مورد مطالعه قرار داده و یادداشت کرده اند تا به طور دقیق و کامل، داستان و تاریخ این شهر را بدست آورند. 

تاریخچه شهر آفرودیسیاس در ترکیه

جاذبه های زیبای شهر آفرودیسیاس

موزه افرودیسیاس  

در این موزه انواع مختلف مجسمه ها، نقش های برجسته، ستون های مستطیلی، سرستون ها و ... برای بازدید توریست ها و گردشگران قرار گرفته اند. توریست ها با بازدید از این موزه میتوانند گوشه ای از گذشته این شهر قدیمی را به روایت تصویر ببینند. ورودی موزه با ورودی محوطه یکسان بوده و احتیاج به خرید بلیط دوباره نیست. موزه های آفرودیسیاس از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر باز هستند. 

موزه افرودیسیاس

معبد افرودیت 

این معبد زیبا در قسمت مرکزی شهر قرار داشته و بعد از آن که به دست مسیحیان رسید، به یک کلیسا تبدیل شد. 

معبد افرودیت

تابوت سنگ آهکی 

از این تابوت های سنگ آهکی تقریبا در بسیاری از قسمت های مختلف شهر پیدا شده است. روی اکثر آن ها حکاکی ها و طراحی هایی هم نقش بسته است. 

تابوت سنگ آهکی

خانه شورا

این خانه دارای یک سالن نیم دایره ای شکل که درست مقابل یک ساختار پلکانی کم عمق می باشد، قرار دارد. قسمت پایینی این سالن کاملا دست نخورده باقی مانده و دارای 9 ردیف صندلی مرمری بوده که بوسیله پله ها به پنج قسمت تقسیم شده اند. قسمت بالاتر را اگر ببینید، دوازده ردیف صندلی هستند که البته امروزه تخریب و ویران شده اند. این سالن زمانی 1750 نفر ظرفیت داشت. 

خانه شورا

استادیوم آفرودیسیاس

بهترین محافظت ها بین بناها و آثار باستانی شهر آفرودیسیاس، برای استادیوم های حاشیه دریای آبی مدیترانه در نظر گرفته شده است. این استادیوم باستانی زمانی مورد استفاده برای رویدادهای ورزشی بود تا زمانی که زلزله قسمت بزرگی از تئاتر شهر را تخریب کرد و از آن به بعد از این استادیوم به عنوان سالن نمایش استفاده شد. 

استادیوم آفرودیسیاس

کتیبه های شهر

در حفاری که در این شهر انجام شد، حدود دو هزار کتیبه پیدا شد که اکثر آن ها برای بازسازی دیواره های شهر مورد استفاده قرار گرفتند. این کتیبه ها و نوشته های تاریخی به خاطر کیفیت مرمرهای شهر آفرودیسیاس از آسیب ها دور ماندند. اغلب کتیبه های این شهر به زمان امپریال که با نوشته های ترحیمی و یا افتخاری هستند، برمیگردد. 

کتیبه های شهر

دسترسی های نزدیک به آفرودیسیاس در ترکیه

توریست ها و گردشگران تور ارزان ترکیه برای بازدید از این شهر باستانی عشق در ترکیه، خود را به شهر دنیزلی که نزدیک ترین شهر به آفرودیسیاس می باشد، میرسانند. در مسیر دنیزلی ون ها یا به زبان شیرین ترکی، دلموش هایی هستند که ساعت 9 صبح از پاموکاله به سمت آفرودیسیاس حرکت کرده و ساعت 3 نیز برمیگردند. این مسیر یک ساعت طول کشیده و توریست ها تقریبا 3 ساعت وقت دارند تا از شهر دیدن کنند. همینطور به این نکته توجه داشته باشید که دلموش ها فصل های سرد به خصوص زمستان ها حرکت نکرده و فقط در روزهای خاصی این مسیر را طی می کنند. بنابراین میتوان از مرکز شهر دنیزلی در این فصول سوار مینی بوس هایی که به سمت نازیلی می روند شده و از آن سمت سوار اتوبوس هایی که به روستای گیره حرکت می کنند، شد.