آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد : مجموعه باغ موزه نادری را اگر در سفر به مشهد خود بازدید نکرده اید، اینبار حتما از آن دیدن کنید. در این مجموعه آرامگاه نادرشاه افشار از سال 1342 قرار دارد. این یادبود به دست هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است. ساختمان این آرامگاه در قسمت مرکزی محل تدفین نادرشاه قرار داشته و از دو تالار موزه که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، تشکیل شده است. یکی از این دو تالار، موزه مربوط به اسلحه دوره های مختلف در تاریخ ایران بوده و دیگری مزه اسلحه مربوط به زمان نادرشاه است. این آرامگاه بعد از مرقد امان رضا(ع) یکی از مهم ترین مکان های تاریخی داخل شهر و جاذبه توریستی برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری مشهد است. این بنا 14400 مترمربع مساحت دارد. این آرامگاه دارای محل گور، سیکوی بللند در کنار قبر و مسجمه نادرشاه سوار بر اسب، خیمه روی قبر، محل قبر، سکوی دوازده پله، غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه می باشد. این مجسمه نادرشاه که سوار بر اسب بوده و چند تن سرباز همره خود دارد، روی یک حجم سنگی بلند قرار داشته که به دستان مجسمه ساز فقید، ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. مصالح این مقبره از سنگ های سخت گرانیت کوه سنگی مشهد ساخته شده و پوشش آرامگاه نیز چادر عشایری بوده که نادر آن به دنیا آمده و کشته شده است.

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

نادرشاه زمانی که زنده بود دستور ساخت این آرامگاه را در مشهد داد. این آرامگاه در سال 1145 هجری قمری، در کنار چهارباغ شاهی، روبروی حرم امان رضا (ع) با مصالحی از خشت و گل ساخته شد. سال 1296 قوام السلطنه در اواخر زمان قاجار در محلی که یک از مقابره های نادرشاه ویران شده بود مقبره جدید ساخت و استخوان ها او را از تهران به یکی از آن مقبره های فرستاد. این ساختمان جدید که اکنون مکان فعلی آرامگاه اوست، مدتی استوار بود تا در سال 1334 انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفتند تا آرامگاه مناسب تری برای نادرشاه در همان محل مقبره قوام السلطنه ساخته شود. سرانجام در سال 1342 در فروردین ماه با حضور محمدرضا پهلوی در باغ نادری افتتاح شد.

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

قسمت های اصلی آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

همانطور که گفته شد، این آرامگاه دو قسمت اصلی داشته که دو تالار از آثار تاریخی هستند. تالار اول آثار تاریخی باقی مانده از زمان را برای توریست ها و گردشگران تور مشهد به نماش گذشته است. این آثار شامل انواع لباس ها، لباس های رزمی آن زمان، تابلوهای نقاشی شده از نادر و صحنه های جنگ مثل جنگ کرنال، لوازم سوارکاری مثل برگ و زین اسب از زمان افشار تا قاجار، سلاح ها، چندین نسخه خطی و تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر مخصوص وی که روی یکی از آن ها السلطان نادر حک شده و دیگری که در سال 1148 هجری در دشت مغان همزمان با تاجگذاری وی از طرف مردم داده شده می باشند. روی این شمشیر شعری نیز طلا کوب شده :

هست سلطان بر سلاطین جهان            شاه شاهان نادر صاحب قران

دومین تالار این مجموعه نمایشگاهی از اطلاعات تاریخی درباره زندگی ناردشاه افشار و همینطور کلنل محمد تقی خان است. در قسمت شمالی از این آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار دارد.

قسمت های اصلی آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد