آبشار ارزنه , طبیعت زیبا و شگفت انگیز خراسان رضوی

استان خراسان رضوی یکی از دیدنی ترین استان های کشورمان می باشد مرکز استان خراسان رضوی نیز که شهر مقدس مشهد می باشد شهر مقدس مشهد به دلیل حرم مطهر رضوی همه ساله در تمامی ایام سال زائران و مسافران زیادی را از همه دنیای به این شهر معنوی جذب می شوند. شهر مقدس مشهد علاوه بر اینکه شهری معنوی و مذهبی است مسافران زیادی هم هستند که به خاطر جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی به این استان و شهر مسافرت می کنند.

یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد آبشار ارزنه می باشد که در روستای ارزنه از توابع بخش باخرز شهرستان تایباد می باشد مختصات جغرافیایی 60 درجه و 10 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 58 دقیقه عرض شمالی این روستا است روستای ارزنه در 14 کیلومتری جنوب غربی باخرز و 210 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است اگر قصد دارید جاذبه های طبیعی این استان را ببینید این آبشار را از دست ندهید.

روستای ارزنه با سطح دریا 1550 متر فاصله دارد و در واقع بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این روستا آب و هوایی نسبتا متعادل دارد به طوری که در زمستان ها هوا سرد و در تابستان ها نسبتا گرم می باشد. روستای ارزنه از سمت شمال با روستای چهار طاق , از شرق با روستای ارخود و از سمت جنوب و سمت غرب با کوه ها و ارتفاعات باخرز هم مرز می باشد.

آثار تاریخی و خرابه های قلعه باستانی در جنوب روستا واقع شده است که تخریب بیش از حد این قلعه می تواند نشان دهنده قدمت بسیار طولانی این بنا باشد. مردم روستا مذهب شیعه جعفری دارندو زبان گفتاری نیز به زبان پارسی است.

براساس سرشماری های سال 1385 هجری شمسی این روستا جمعتی حدودا 4500 نفر داشته که به نظر می رسد امکان رشد جعیت طی این ده سال وجود دارد مردم روستا معیشیت و خرج زندگی خود را از طریق فعالیت های زراعی مثل زعفران و گندم و باغ های درختانی چون آلبالو و گردو و بادام و... به دست می آورند. البته در این روستا دامداری نیز به دلیل مراتع اطراف روستا رونف نسبی دارد.

آبشارهای ارزنه که در امتداد رود ارزنه از ارتفاعات ایت روستا سرازیر می شود از جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا می باشد که افراد زیادی به خاطر دیدن این آبشار به این مکان سفر می کنند. این ابشاز از سه آبشاری که در پی هم سرازیر می شوند تشکیل شده است.

در آبشار اول که در بالادست می باشد موقعیت به گونه ای است که حوضچه ای برای شنا فراهم است که بسیاری از گردشگران این منطقه در این حوضچه شنا می کنند این آبشار اول با تمام زیبایی ها و ویژگی های خاصی که دارد دسترسی به آن دشوار است و تنها افرادی که مهارت ها فنی و کوه نوردی مورد نیاز را دارند می توانند به این آبشار دسترسی داشته باشند. آبشار اصلی تقریبا 60 متر ارتفاع دارد که در ضلع جنوبی آبگیر واقع شده است. آبشار دوم ارتفاعی نزدیک به 25 متر دارد که د رحنوب آبگیر قرار گرفته است که همه اینها تقریبا به صورت پلکانی هستند آبشار سوم نیز در ضلع غربی آبگیر می باشد و ترکیبی از دو آبشار قبلی می باشد. این آبشار 30 متر دارد که در ابگیری آب آبشار جمع شده و سپس جریان می یابد.

مسیر دسترسی به آبشارهای سه گانه ارزنه به ترتیب زیر می باشد:

مشهد , فریمان , تربت جام , باخرز , ارزنه که تقریبا این مسیر 210 کیلومتر می باشد مسیر بعدی که شهر تربت حیدریه می گذرد به این صورت می باشد . مشهد , تربت حیدریه , باخرز و ارزنه اما مسافت این مسیر کمی بیشتر از مسیر قبلی است طول این مسیر تقریبا 240 کیلومتر می باشد.

در صورتی که مسافران و گردشگران تمایل داشته باشند از امکانات رفاهی و اقامتی بهره ببرند هم در طول مسیر و هم در خود مقصد امکاناتی فراهم می باشد تا در صورت نیاز مسافران مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که تمایل داشته باشید بیشتر با منطقه آشنا شوید و از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه بیشتر بهره گیرید نگران اقامت و امکانات رفاهی نباشید چون امکانات حداقل اولیه برای مسافران مهیا است.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@